Forventning

av (forfatter) og Guro Dimmen (oversetter).

Armada 2020 E-bok

Da denne boka kom ut i England ble den en umiddelbar snakkis, forfatteren ble sammenliknet med Sally Rooney, og både kritikere og lesere trykket den til sitt bryst. Det er en bok som angår oss alle.

Hanna, Cate og Lissa er bestevenner og samboere. De er unge, livlige og uatskillelige. De deler en verden av kunst og kreativitet, romantikk og rivalisering, og alt ligger foran dem. De er fulle av forventning.

Ti år senere har ikke livet blitt slik de håpet. Mislykkede karrierer og ekteskap som er i ferd med å gå i oppløsning gjør at alle tre ønsker seg noe de andre har. Og alle kjemper med det samme spørsmål: Hvorfor ble det slik? Hva betyr det å leve et meningsfullt liv?

Forventning handler om vennskap, om hva et vennskap tåler, om å finne sin egen vei i livet. Om å være mor, datter, partner, opprører, feminist, kvinne, venn. Den handler om den hårfine balansen mellom det man forventet og sånn det ble.

Forlag Armada

Utgivelsesår 2020

Omtalt sted London

Det handler om livet, forventninger, og hvordan ting ikke alltid blir som man hadde tenkt. Både i vennskap, kjærlighet, familie og arbeid.

Det er stemningsfulle beskrivelser av situasjoner både i nåtid og tilbakeblikk. De tre kvinnenes historier er nydelig vevd sammen. Hver side var en fryd å lese, innsiktsfullt og engasjerende.

Dette er en bok det er lett å kjenne seg igjen i.

Jeg fikk ikke helt taket i denne. Hovedtrekkene i historien er enkle å følge, men jeg synes mye av språket innimellom er svevende og for abstrakt. Og dermed ble jeg hverken dratt inn i historien eller grepet av sjebnene.
Terningkast 3.

Vi følger tre venninner i 30-årene, samtidig som vi får tilbakeblikk fra studietiden deres og den kronglete veien videre. Lissas skuespillerkarriere går ikke som planlagt, det viser seg at Hannah ikke klarer å bli gravid, Cate ble plutselig gift, fikk barn, flyttet til landet og er brått usikker på alt.

Dette er en bok det er lett å kjenne seg igjen i.

Fantastisk bok. Om vennskap, livet som følger og livet som har vært.

Du trenger ikke antidepressiva. Du trenger bare bedre venner.

De er stive på den engelske måten. Ikke som russerne. Russerne er ikke stive, overhodet ikke. De har vodka og sorg og landets blod i årene, engelskmennene har bare svak te og damp.

Dette anser Lissa som det viktigste hun har lært ved universitetet – hvordan bløffe overbevisende. Jo bedre universitetet er, desto bedre blir man til å bløffe.

I løpet av de neste par dagene kjenner hun at hun mister fotfestet, som om lykke er en dans hun har glemt trinnene til. Hun må huske å puste. Hun sier til seg selv at hun er heldig, hun prøver å rasjonalisere – hvorfor skulle det bety noe hva vennene hennes får til? Hvorfor skulle hennes lykke henge sammen med deres? Men det gjør den, altså.

Bøker lest i 2020.

Bøker 2022