Fortuna

Gyldendal 2009 Heftet

Den høyt respekterte professor Løvdahl blir betrodd den sentrale stillingen som leder av et aksjeselskap og fabrikken. Løvdahl ser muligheter for nye inntekter, og får småbyen med i tøylesløs spekulasjon, med katastrofale følger. Romanen skildrer hvordan ulike mennesker reagerer på økonomiske tap, og hvordan arbeiderklassen må ta støyten for andres uansvarlighet. Vi møter her mange av de menneskene forfatteren presenterer i romanene Gift og Sankt Hans Fest.

Den høyt respekterte professor Løvdahl blir betrodd den sentrale stillingen som leder av aksjeselskapet og fabrikken Fortuna. Løvdahl ser muligheter for nye inntekter, og får småbyen med i tøylesløs spekulasjon, med katastrofale følger. Romanen skildrer hvordan ulike mennesker reagerer på økonomiske tap, og hvordan arbeiderklassen må ta støyten for andres uansvarlighet. Skildringen av dette småbymiljøet er i flere sammenhenger brukt for å belyse den globale finanskrisen vi nå opplever.Vi kan lese Fortuna uten kjennskap til Kiellands andre bøker, men vi møter her mange av de menneskene forfatteren presenterer i romanene Gift og Sankt Hans Fest.

Utgivelsesår 2009

ISBN13 9788205396104

EAN 9788205396104

Serie Gyldendal klassiker

Genre Klassisk litteratur

Omtalt tid 1800-tallet

Omtalt sted Stavanger

Et hyggelig gjensyn med en bok som var skolepensum på videregående skole, men som jeg vel egentlig aldri leste dengang. Var nok for lat og uinteressert. Forstår at denne boka vekket engasjement på den tiden den kom ut, men engasjerer naturlig nok ikke like stort i 2018. Likevel en klassiker som er grei å lese, og man får en følelse av hvordan det var å leve på den tiden i gamle Stavanger. Den økonomiske biten er like aktuell i dag og finanskrisene man har opplevd de siste årene, selvom det foregår i en mindre skala i Fortuna. Det er lenge siden jeg har lest noe av Alexander Kielland, men denne boka inspirerte meg til å ta fatt på hans forfatterskap og utforske flere romaner som Gift og St. Hans fest.

Boka var nok revolusjonerende i sin tid. Den fenger ikke meg noe særlig i 2015.

Det gis sorger - især sådanne som det er skam i, og som det synes ganske umulig å fortsette livet med. Utover eftermiddagen og natten kjennes det som om du må dø, før lyset kommer igjen.

Og når morgenen kommer, kjenner du at det allikevel er liv i deg; du må ta klærne på, børste ditt hår; og du må spise.

Om aftenen sier du: hvorledes er det dog mulig at jeg har levet en hel dag med dette på meg?

Neste dag barberer du deg; åtte dager efter kommer du til å si en vittighet og ler selv av den.

Det ruller en strøm av gull mellom landene. Hvor verdenshandelen flytter de store verdier, flyter den i et bredt, mektig leie, og til alle kanter i talløse forgreningerr går de gylne småstrømmer ut til de fjerneste avkroker av verden. Men oppå strømmen i rastløs uro hvirvler seg vekslenes blåhvite skum. Det syder og rasler og sprer seg stripevis utover den hele jord, øker av sin egen fart, deler seg i nye striper og løper frem og tilbake i et ustanselig jag. Men synker den store gullstrøm der ute , så iler de små gylne årer tilbake fra verdens avkroker. Som om selve jorden hadde suget sitt gull til seg igjen - således forsvinner det - først i de fjerneste små kanaler, siden nærmere og nærmere, inntil selve den store åre skkrumper inn og liksom stivner til is.

Og moren og bestefaren kunne sitte lange stunder over vuggen og le og beundre hver minste trekning i det lille ansikt, hvori de oppdaget allverdens smil, familielikheter og intelligente antydninger, mens barnet - ærlig talt - helst lignet en syk apekatt

Store kjøpmenn i små forhold hater alltid hinannen, fordi den ene ikke kan røre seg uten å være den annen iveien, men baksjef Christensen et ganske særdeles ondt øye til Carsten Løvdahl. Og det var ikke bare fordi Løvdahl vokste ham over hodet, men Christensen, som fra barndommen av hadde lært handelen og selv arbeidet seg opp - rik var han først blitt ved giftermål - han kunne likefrem ikke tåle at denne hovne videnskapsmann trengte seg inn i kjøpmannsverdenen og ville spille mester der.

Det farer undertiden en sådan løssluppen ånd gjennom små, avsides ansamlinger av mennesker når de har sovet lenge. En prins eller et dyreskue setter maskinen i gang, og så går det slag i slag med fester og selskaper. De som har skillinger til overs, tar dem frem, og de som ingen har, får med fornøyelse lånt, og det blir en flotthet og en rikelighet så at de overraskede kjøpmenn ordinerer både champagne og svære silketøyer fra Hamburg. Men den champagen blir aldri betalt, og når en fremmed kunde mange år efterpå faller i forbauselse ved å finne et praktfullt silkestoff i en støvet halvtom butikk, så svarer kjøpmannen: " Ja, ser De! Det tøy er fra prinsetiden", og han ryster vemodig sitt fallerte hode.

Opprydning i bokhylla, alle bøkene er innbundet med omslag om ikke annet er nevnt. Prisen er 50,- pr bok. Ved sending betaler kjøper frakt i henhold til postens satser.
Kan også ta bøker i bytte, kom med forslag eller sjekk ønskelista mi.
Jeg er ikke her inne regelmessig slik at det kan lønne seg å kontakte med via her:

Leseutfordring for 2016 fra Pop Sugar, mest for moro skyld. Ideen var å fylle flest mulig av punktene med uleste bøker fra egen bokhylle og ønskeliste i den grad det lot seg gjøre. Jeg kom gjennom 40 av 41 bøker i 2016. Siste boken, Wonderboy, ble med meg inn i nyåret.

Takk for innspill fra andre bokelskere her inne til aktuelle bøker:)

Se listen i sin helhet her.

• "Samlede noveller" av Alexander Lange Kielland
  • "Gift ; Fortuna ; St. Hans Fest" av Alexander Lange Kielland