Fortielsen

kriminalroman

Capitana 2019 Heftet

Noen ganger er det for mye som må skjules! Fortielsen starter der megasuksessen Monster slapp. Cecilie Hopen er i Drammen for å finne ut hva som har skjedd med samboeren Bernhard. Har han forsvunnet frivillig, eller har det skjedd noe kriminelt? Når drammenspolitiet ikke vil hjelpe Cecilie i jakten på svar, kommer Ole Vik for å hjelpe til. De vikles inn i et nettverk av grov menneskehandel og prostitusjon, og alt snører seg til når Cecilie blir fengslet mistenkt for drap. Overraskelsene er mange når Jørgen Jæger her leverer en av sine mest dramatiske kriminalromaner om Ole Vik og hans kollegaer i Fjellberghavn.

Forlag Capitana

Utgivelsesår 2019

Serie Ole Vik (9)

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted Drammen

Endelig ...en etterlengtet bok har kommet til meg ! Bok nr 9 i Jørgen Jægers fantastiske krimserie om Ole Vik og Cecilie Hopen. Han ble nominert til Bokhandlerprisen for bok nr 6 "Stemmen" og for bok nr 8 "Monster". Kan vel like gjerne bli en nominasjon nr 3 med "Fortielsen :)

Cecilie Hopen reiser til Drammen for å finne ut hva som har skjedd med samboeren Bernhard. Blant sine gamle arbeidskolleger på politihuset møter hun lite samarbeidsvilje, og noen knusende beskjeder. Ole Vik, hennes nye sjef og gode venn, kommer for å hjelpe henne i å nøste opp i hva som har skjedd med Bernhard. De to vikles inn i stadig flere forviklinger som menneskehandel, prostitusjon, trusler og drap.Cecilie møter endelig familien til Bernhard, men det møte reiser flere spørsmål enn svar.Og når Cecilie blir arrestert mistenkt for drap er det opp til gode, gamle Ole Vik å nøste opp i trådene som leder til å finne Bernhard og renvaske Cecilie Hopen.

Åja...sier jeg ! Denne var vel verdt å vente på :) Etter at Monster sluttet med en del ting hengende igjen i luften uten å få et svar ble jeg meget glad da jeg fikk høre at neste bok skulle fortsette der Monster slapp ! Og det gjorde den til gangs. Når haken min faller ned av overraskelse allerede etter noen få sider....da må man si at boka starter bra :) Selv om jeg må si at denne er litt roligere enn de andre bøkene hans, ikke så full av action, er den, i typisk Jørgen Jæger stil, stappet med spenning.
Jeg liker skrivestilen til Jæger, der historien starter på A og går rett frem til B. Mange bøker jeg leser har masse sidehistorier og "sidesprang" som ikke trengs for å drive spenningen fremover. De blir bare irriterende og gjør at , iallefall jeg, mister litt lysten til å fortsette å lese. Jægers bøker, også Fortielsen, følger historien og bygger opp spenningspunkt i passe tempo :) Fortielsen, som Monster, tar for seg realistiske problemer verden sliter med, som prostitusjon og menneskehandel. Det gir det lille ekstra til historien synes jeg. Det er ikke bare fantasi, men masse research og mer enn et hint av virkelighet ! For meg er Jørgen Jæger fortsatt Norges beste krimforfatter, han skriver veldig spennende og gode bøker, med lett godt språk og historier som fenger. Og jeg tar av meg hatten for at han klarer å innfri ...bok etter bok etter bok ! You rock Jæger !!:D

En bra og innfløkt bok der jeg ikke skjønte ting før helt på slutten. Den omhandler et stort og viktig tema: menneskehandel.
Savner likevel den store spenningen fra forrige bok!

Dette var dårlige saker. Ikke særlig godt skrevet og masse klisjeer. Logiske brister og detaljer som ikke hang sammen. Det beste var at det var stor fremdrift i handling, så boka ble spennende. Hadde neppe lest den ferdig om jeg hadde flere bøker å velge blant, men god tidtrøyte på stranden.

--En bok basert på et eventyr
--En bok som har vunnet National book award
--En Young Adult bestselger
--En bok du ikke har lest siden ungdomsskolen
--En bok med handling fra ditt hjemsted
--En bok oversatt til engelsk
--En kjærlighetshistorie med handling i fremtiden
--En bok hvor handlingen er i Europa
--En bok på under 150 sider
--En New York Times bestselger
--En bok som blir til film dette året
--En bok anbefalt av noen du akkurat har møtt
--En selvutviklingsbok
--En bok du leser ut på en dag
--En bok skrevet av en kjendis
--En politisk memoar
--En bok som er minst 100 år eldre enn deg
--En bok på mer enn 600 sider
--En bok fra Oprah's bokklubb
--En science- fiction roman
--En bok anbefalt av et familiemedlem
--En tegnet roman
--En bok publisert i 2016
--En bok hvor hovedpersonen har samme yrke som deg
--En bok hvor handlingen er om sommeren
--En bok og dens prequel
--Et mordmysterium
--En bok skrevet av en komiker
--En dystopi
--En bok med blått omslag
--En diktsamling
--Den første boken du ser i en bokhandel
--En klassiker fra det 20 ende århundre
--En bok fra biblioteket
--En selvbiografi
--En bok om en roadtrip
--En bok om en kultur du er ukjent med
--En satirisk bok
--En bok hvor handlingen foregår på en øy
--En bok som garantert vil gi deg glede

Dette er de bøkene jeg har lest i 2017. Boktitler blir lagt inn etterhvert som de er lest.

Her er en oversikt over bøker jeg har lest i 2016. Bøkene legges kronologisk inn etter lesedato.

bøker jeg har lest i 2016

Noen av årets gleder og kanskje forargelser.

• "Ikke et lik for mye - noveller" av Jørgen Jæger
  • "Hjerteløs" av Jørgen Jæger