Fortidens kjemper

alt var annerledes da steinene ble reist

Mortensen 1991 Innbundet

Overalt på jorda kan en finne veldige byggverk oppført av kjempestore steinblokker på "steinalderen" har etterlatt seg merkelige tidsmålere overalt. Hvem var disse tenkerne, viterne som kunne gjøre sin innflytelse gjeldende i sin tid såvel som i fremtiden..?

Forlag Mortensen

Utgivelsesår 1991

Hovedsaklig handler boken om megalittiske monumenter/byggerverk. Dette er jo gøy i seg selv, så med Daniken sin vinkling er det direkte morsom lesing. Mye av det han skriver gir mening, mye av det som er antatt fakta rundt disse megalittene er jo ikke bygget på sikre bevis, det kan ingen argumentere mot. Gravkammer man aldri har funnet levninger eller tegn til kister/sarkofager i f.eks. hvor kommer ideen om at det var brukt som det fra da? Megalittiske "gravkammer" hvor man lot inngangen stå pip åpen? Mye rart å lese om her.
Mot slutten er fokuset på linjer. Linjer man finner på kart. Mellom/gjennom gamle byer og kirker etc. Noe av dette er interessant, forekomsten av likesidete trekanter og det gylne snitt er merkelig. Selv jeg må innrømme at det er i overkant mange til at det kan avskrives som helt tilfeldig. Men, når det kommer til pentagrammer så blir det litt i overkant for meg.

«Blant menneskene finnes det flere kopier enn orginaler.» - Pablo Picasso (1881-1973)

«Erfaring er et navn alle setter på sine egne dumheter.» - Oscar Wilde (1854-1900)

«Det er mange folk som tror at de tenker, også når de bare omgrupperer sine egne fordommer,» sa den amerikanske filosofen William James, som levde fra 1842 til 1910.

«Ingen fremmarsj er så vanskelig som veien tilbake til fornuft.» - Bertolt Brecht (1898-1956)

«Forskjellen mellom Gud og historikerne består hovedsaklig i at Gud ikke lenger kan rette på fortiden.» Samuel Butler (1853-1902)

• "På sporet av de fremmede" av Erich von Däniken
  • "Vi er alle gudenes barn - hvis gravsteder kunne fortelle" av Erich von Däniken
  • "Dommedag - tilbake til fremtiden" av Erich von Däniken
  • "Har jeg tatt feil?" av Erich von Däniken
  • "Kosmiske spor - nye pre-astronautiske oppdagelser fra fem kontinenter" av Erich von Däniken
  • "Gåten om de greske gudene - fra Atlantis til Delfi" av Erich von Däniken
  • "Gudene var astronauter!" av Erich von Däniken