Fortet

historisk roman

av (forfatter) og Peter A. Lorentzen (gjendikter).

Bazar 2013 Innbundet

Sommeren 1779, da kampene i den amerikanske uavhengighetskrigen beveger seg lenger sør, setter en britisk styrke bestående av knapt tusen skotske infanterister med støtte fra tre krigsskip seil til New Englands tåkelagte kyst. Skottene etablerer en garnison og marinebase ved Penobscot Bay øst i Massachusetts, der de slår tilbake mot opprørernes skip og beskytter amerikanske lojalister. Amerikanerne svarer med å sende mer enn førti skip og rundt tusen infanterister for å "fange, drepe eller tilintetgjøre" den utenlandske invasjonsstyrken. Men inkompetanse og ubesluttsomhet fører til et forferdelig tap som får overveldende følger for to menn på hver sin side av konflikten: en uerfaren ung, skotsk løytnant ved navn John Moore, i starten av en strålende militærkarriere... og en sølvsmed og patriot fra Boston ved navn Paul Revere, som blir stevnet for krigsretten for ordrenekt og feighet.

Forlag Bazar

• "Kampen mellom rikene" av Sam Barone
  • "Kampen om imperiet" av Sam Barone
  • "1356" av Bernard Cornwell
  • "The pagan lord - saxon series 7" av Bernard Cornwell
  • "Ørnens bytte" av Simon Scarrow
  • "Tordensønnene" av Giles Kristian
  • "Osiris-labyrinten" av Paul Sussman