Fortellingen om Roald Amundsen

verdens største polfarer og førstemann på Sydpolen

Kagge 2011 Innbundet

Boka forteller historien om polfareren Roald Amundsen (1872-1928).

Roald Amundsen er Norges mest kjente polfarer og eventyrer. Fra han var liten drømte han om å bli oppdager, og straks han fikk muligheten reiste han ut. Han overvintret i Antarktis og seilte med polarskuta Gjøa gjennom Nordvestpassasjen. I 1911 vant han kappløpet med engelskmannen Scott og ble førstemann på Sydpolen. Ekspedisjonene hans var fylt av dramatikk, han opplevde både å kjempe med isbjørn og dra sledene sine over skumle bresprekker. Men han hadde alltid de gode vennene sine med seg, og ikke minst hunden Obersten. Amundsen ville stadig prøve nye ting, og med luftskipet Norge fløy han over Nordpolen. Han omkom da han styrtet med et sjøfly i 1928, i et forsøk på å redde Umberto Nobile.

Forlag Kagge

Serie Fortellingen om

Omtalt sted Sør-Trøndelag

Omtalt person Roald Amundsen

• "Fortellingen om Gro Harlem Brundtland - jenta som ble Norges statsminister og hele verdens doktor" av Anniken Huitfeldt
  • "Fortellingen om Petter Northug jr. - nordtrønderen som ble verdens beste skiløper" av Carina Olset
  • "Fortellingen om Cristiano Ronaldo - fattiggutten som ble verdens beste fotballspiller" av Tom Stalsberg
  • "Svein og rotta og monstertanna" av Marit Nicolaysen
  • "Fortellingen om Rihanna - skolejenta som ble popprinsesse" av Celine Irgens Aagaard
  • "Fortellingen om Barack Obama - mannen som ble USAs første svarte president og som vant Nobels fredspris" av Bjørn Hansen
  • "Nordover - med Nansen mot Nordpolen" av Bjørn Ousland
  • "Svein og rotta og kloningen" av Marit Nicolaysen