Forsoning

Cappelen Damm 2014 Heftet

Utgivelsesår 2014

ISBN13 9788202433451

EAN 9788202433451

Serie I krig og kjærlighet (46)

Genre Romantikk

Omtalt tid Etterkrigstiden

Omtalt sted Sverige Oslo Hedmark

I denne serien følger vi familiene Svendsen, Bjørnstad og Vårli gjennom årene 1939-1957, med en epilog i 1988. Hovedkarakter er Kristin Svendsen, men vi følger også Jan Bjørnstad og Ivar Vårli. Da serien starter er nazistene noe de bare har lest om, og de frykter mer turberkulosens dødelige grep.

Else Berit Kristiansen har en nydelig fortellerstemme som veksler mellom forståelse og fordømmelse i en tid hvor alt var veldig svart/hvitt, men hvor nyansene trenger å komme frem. For meg som er generasjoner etter krigen, er det lett å sette meg til doms over etterspillene etter 2. verdens krig, hvor kvinner og barn led mye. Hevntørsten var stor, og som Kristin sier i sin tale i siste bok: En skamplett i norsk historie.
Denne seriene belyser nyansene godt, både om det å være motstandsmann/-kvinne og norsk nazist, og ikke minst er det interessante å lese alle etterspill, både om XU, Den røde fare ol.

Serien ble lang på 46 bøker, men ikke én eneste bok er kjedelig. Jeg har lest alle 46 bøkene med stor entusiasme, og de siste 25 bøkene var mye bedre enn de 21 første bøkene. Denne er en keeper i bokhylla og får et gjennomsnittlig kast på 4.

• "Redningen" av Else Berit Kristiansen
  • "Brent by" av Else Berit Kristiansen