Forrådt

Gyldendal og Skaff 2000 Heftet

Ory gifter seg bare 17 år gammel, og går rett fra barneværelset over til ektesengen om bord på skipet til ektemannen, 30 år gamle kaptein Riber. Ekteskapet er i utgangspunktet dømt til å mislykkes, og skipsreisene de legger ut på, fortoner seg i stadig større grad som levende mareritt for begge ektefellene. Boken er en roman om kvinners lange vei til frigjøring, og regnes som et svært sentralt verk innen naturalismen og den kvinnefrigjørende litteraturen.

Forlag Gyldendal Skaff

Utgivelsesår 2000

Genre Historisk litteratur

Det er så interessant hvordan Skram skildrer de samme tankene og følelsene som man kjenner seg igjen i i vår tid. At følelsene er konstante selv om tiden og samfunnsnormer er i forandring. Hun skildrer sterkt følelsen av sjalusi, usikkerhet, fortvilelse, skam, skyld og redsel. For ikke å snakke om hva disse følelsene kan gjøre med en selv og andre. Hun forteller om ekteskapet (som en praktisk og "tidsriktig handling") mellom en ung uerfaren kvinne og en eldre erfaren mann. Hva ulike erfaringer og forventninger kan gjøre med relasjonen til en selv og andre. En spennende historie hvor man kan kjenne igjen følelser fra begge karakterer. Jeg liker veldig godt hvordan hun har skrevet historien. Ikke minst synes jeg denne boken har en briljant slutt.

Kjenn hverandre i 7 år, og gift dere så, hvis dere ikke har tapt lysten.

Det letteste av alt i verden er å være en forelsket manns kone.

De lyver alltid, når De burde si sannheten, og sier alltid sannheten, når De burde lyve.

For meget og for lite skjemmer allting.

Mitt hjerte er fullt av kjærlighet til henne. Jeg tror jeg kunde dø for hennes skyld så lett som jeg spiser et stykke smørbrød, ja, iallfall når jeg kom litt i ekstase. Hun på sin side er ikke så forelsket som jeg.

Bøkene jeg både leste for første gang, og igjen, i 2010 som virkelig har festet seg hos meg. Anbefales!

Bøker der en vesentlig del av handlingen er sentrert rundt temaet selvmord. Ikke krim o.l.

Hvem har vel ikke hatt særemne en gang på vidregående skole hvor du fikk velge et tema, en forfatter, en periode, ja, hva det enn skulle være, for å så skrive en, eller gjerne flere, fordypningsoppgaver.

Hva valgte dere?

Selv hadde jeg tema selvmord, og prøvde å velge bøker som ville representere forskjellige perioder og vinklinger. Bøkene jeg leste var:

Bøker jeg leste mens jeg kjedet meg på jobb sommeren 2011.

• "Fru Inés" av Amalie Skram
  • "Lucie" av Amalie Skram
  • "Constance Ring ; Fru Ines ; Forrådt" av Amalie Skram
  • "På St. Jørgen" av Amalie Skram
  • "Constance Ring" av Amalie Skram
  • "Avkom" av Amalie Skram
  • "Professor Hieronimus" av Amalie Skram
  • "Den unge Amalie Skram - et portrett fra det nittende århundre" av Liv Køltzow
  • "Sjur Gabriel ; To venner" av Amalie Skram
  • "Familien på Gilje" av Jonas Lie