Forfengelighetens fyrverkeri

av (forfatter) og Kari Risvik (oversetter).

Aschehoug 1999 Heftet

Sherman McCoy, 38-årig finansakrobat som har alt, er ved et uhell med på å forårsake at en svart ungdom blir dødelig skadd i en påkjørsel. Han fortsetter sitt luksusliv, men etter hvert mister han kontrollen. Politiet tvinges til å ta saken på alvor, og Sherman havner i rettskvernen. Saken bringer fram alle spenningene og de groteske klasseskillene som finnes i New York.

Utgivelsesår 1999

ISBN13 9788203205057

EAN 9788203205057

Omtalt sted New York

Boken er vel kanskje like relevant i dag som da den ble skrevet. Nå som den gang ser det ofte ut som fokuset for mange er på seg selv, det ytre og det materielle. Wolfe skildrer dette og kontrasten til den virkelige verden mesterlig og til tider svært morsomt. For meg blir imidlertid boken litt for lang. Jeg taper interessen mot slutten, da jeg følger boken går litt på tomgang.

Og dermed var han død, så død at han ikke en gang kunne dø. Han var ikke en gang i besittelse av den viljestyrke som skulle til for å segne om.

Ditt jeg.... er andre mennesker, alle mennesker du er knyttet til, og det er bare en tråd.

Det var drankertimen, den timen midt på svarte natten da drankerer og søvnløse bråvåkner og vet at det er forbi, søvnen vil bare smette fra dem.

-Og så si hvafforno? Si:"Glem at du er sulten, glem at du ble skutt ned bakfra av en rasistisk snut-Chuk har jo vært her?

Kom gjerne med forslag i kommentarfeltet :)

Har forundret meg hvor mange det egentlig er. Dette er bare et utvalg av alle jeg har snublet over.

Uthevet tekst

• "En helstøpt mann" av Tom Wolfe