Fordi det er bittert og fordi det er mitt hjerte

av (forfatter) og Tone Formo (oversetter).

Pax 2015 E-bok

En viktig roman om vold og kjærlighet fra en av USAs mest betydelige forfattere.

Raseskillet står sterkt i 1950-årenes USA, og fører ofte til eksplosive episoder - også i den lille industribyen Hammond i staten New York, der den hvite jenta Iris Courtney og det svarte basketballtalentet Jinx Fairchild vokser opp.

En sen kveld, i forsøket på å beskytte Iris mot et overfall, dreper Jinx en hvit mann - med Iris som eneste vitne. Den tragiske hendelsen knytter et hemmelig bånd mellom de to, som bygger på like deler tiltrekning, frykt og skam. Det vil følge dem gjennom livet og endre den veien de velger å gå.

Fordi det er bittert og fordi det er mitt hjerte er blitt kalt et mesterverk innen den realistiske samtidslitteraturen, og er en av de aller beste fra Joyce Carol Oates' rikholdige rekke med romaner.

Forlag Pax

Utgivelsesår 2015

Omtalt tid Etterkrigstiden

Omtalt sted New York

Joyce Carol Oates er uovertruffen nå det gjelder å beskrive tristesse. I denne romanen fører hun oss tilbake til 1950- og 60-tallet, da raseskillet fortsatt satte sterkt preg på dagliglivet, også i stater der det offisielt var avskaffet. I småbyen Hammond i staten New York bor hvite Iris og svarte Jinx, som ifølge konvensjonene ikke skal ha noe med hverandre å gjøre. Likevel trekkes Iris mot Jinx, og ved en tilfeldighet gjør de to seg skyldige i et drap. Det blir aldri oppklart, og de blir aldri mistenkt, men begge skal preges av dette for resten av livet, et skyld- og skambasert "avstands-fellesskap" som ingen av dem greier å bryte ut av.

Vi følger dem vekselvis fram til tidlig 60-tall og blir vitne til hvordan de ødelegger seg selv. Jinx dropper ut av skolen, der han var en av klassens beste og dessuten den mest toneangivende på basketballaget. Han får jobb ved et samlebånd og mister etter hvert det håpet han hadde om ei bedre framtid. Iris lukker seg inne i et skall og jobber hardt for å komme seg opp og fram. Det greier hun også tilsynelatende - ved slutten av boka er hun i ferd med å gifte seg med en framgangsrik akademiker. Likevel er det håpløsheten som gjennomsyrer beretningen om henne også.

Miljøskildringene understreker stemningen: Gjennomført dunkelt, grått og trist - og uhellsvarslende. Man kan se for seg stedene der hovedpersonene ferdes, leilighetene som Iris' familie flytter til etter hvert som økonomien forverrer seg, mørke gater med støv og søppel, overgrodde bakgårdshager; man lukter råttent løv og vasser i søle. Til og med omgivelsene rundt Iris på hennes veg oppover i samfunnet blir deprimerende, enda så storslagne de er.

Det virker kanskje som om romanen er dørgende kjedelig. Det er den ikke, tvert imot. Det er spennende å følge Iris og Jinx gjennom ungdommen på veg mot moden alder. Et stort galleri av bipersoner har også betydning for utviklingen deres - fram til den dagen da de skjønner at ingen ting betyr noe lenger. Definitivt ikke ei bok å bli glad av, men iblant blir man trollbundet av de mørke sidene av menneskelivet. I alle fall ble jeg det denne gangen.

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

USA på 50-tallet hvor raseskillet er sterkt tilstede. Hvite og svarte vokser opp sammen i Hammond, og da unge Iris blir overfalt, er det det svarte baskettalentet Jinx som redder henne ved å drepe den hvite overfallsmannen.
Denne hendelsen knyttet et bånd mellom dem og følger dem gjennom livet på både godt og vondt.
Iris har det heller ikke så greit på hjemmebane, med en playboy av en far og en mor som blir mer og mer alkoholisert. Iris drømmer bare om å forlate Hammond for godt.
Jinx har en oppofrende mor, som er meget stolt av sønnen, han gjør det godt på skolen og på basketbanen, men kan hell og lykke vare evig når man har et menneskeliv på samvittigheten?

Den eneste jorden som «de saktmodige» noen gang har arvet, var jord som ingen andre ville ha

Når Minnie blir sint, flytter dialekten hennes sørover, ned forbi Pittsburg og hele veien ned til nordøstre Georgia, der slekten hennes kommer fra.

Iris Coutney er det sparsommeligste av mennesker, skryter Iris Courtney av seg selv i dagboken.
Som de fleste skrytende påstander er det en erkjennelse av nederlag.

det er bare det at livet kjemper mot livet iblant.

Synes du USA's 1960-tallet, borgerkrigstida og slaveri og plantasjer er interessant? Da er dette bøker som kanskje passer deg.

Legger inn bøker jeg vil lese og føle jeg burde å lese. Enten har tenkt å låne dem, kjøpe dem eller har den i hyllen ulest. Gi gjerne tips om du har noen gode bøker.

Bøker jeg har lyst til å lese!

• "De der" av Joyce Carol Oates
  • "Snø fra Brasil" av Adriana Lisboa