For ingen gjelder det å være

Kolofon 2006 Heftet

En roman fra AKP-miljøet, som handler om paranoiaen som eksisterte mellom m-l-bevegelsen og overvåkingen på 70-tallet. Det politiske aspektet er ikke det viktigste budskapet til forfatteren, selv om det er benyttet som arena og setting. Mellommenneskelige forhold og relasjoner står høyt i fokus, der hovedpersonen Tobben får brynt seg både på det politiske plan og i forhold til det motsatte kjønn.

En AKP-roman fra 1976! Men også: Oppvekstroman. Politisk thriller. Kjærlighetsroman. For ingen gjelder det å være handler om paranoiaen som eksisterte mellom m-l-bevegelsen og overvåkinga på 70-tallet. Det er ingen m-l-biografi, men den er tro mot det som skjedde i 76 og andre historiske hendelser som det refereres til. Forfatteren har benyttet åpne kilder store deler av boka, men også personkilder. Hans kilder er innside og troverdige. En aktiv AKP-er fra Trondheim har uttalt at han åpent kan verifisere sine uttalelser. Det politiske aspektet er allikevel ikke det viktigste budskapet til forfatteren, selv om det er benyttet som arena og setting. I motsetning til all den politiske retorikken, diskusjonen og argumentasjonen som foregikk, den gang som nå, er det egentlige viktige mellommenneskelige forhold og relasjoner. Hovedpersonen Tobben får i løpet av boka brynt seg, både på det politiske plan og i forhold til det motsatte kjønn. Det frodige persongalleriet, den tidsriktige koloritten og den naivt-lakoniske stilen til forfatteren, gjør For ingen gjelder det å være til en fornøyelse å pløye gjennom. En spennende pageturner fra vår nære forhistorie med en overraskende vri til slutt.

Forlag Kolofon

Utgivelsesår 2006