For gjest og jord

Aak gårds historie om reiseliv og landbruk

Et skrivende menneske 2017 Heftet

En grunnstein for moderne landbruk og reiseliv. Boka «For gjest og jord. Aak gårds historie om reiseliv og landbruk.» er et godt dokumentert eksempel på hvordan norsk landbruk og norsk reiseliv fikk sin oppstart i en moderne form fra midten av 1800-tallet. På Aak gård i Romsdalen ble en av grunnsteinene lagt for det moderne landbruket i Norge da Vest-Norges første godkjente amtslandbruksskole ble etablert her i 1846.
Et pionerarbeid som skapte strid, men som også bidro til å forbedre levevilkårene på landsbygda. En ny grunnstein ble lagt da Hotell Aak fra 1850-tallet skapte en moderne opplevelsesturisme for krevende internasjonale gjester. Grunnlaget var en god lakseelv, spektakulære fjellformasjoner, daler og fjorder. I tillegg var Aak i mer enn 40 år eid av britiske aristokrater og drevet som gård og feriested - fjernstyrt fra England til en lokal gårdsbestyrer, tjenerskap og sesongarbeidere i Romsdalen. For at leseren skal forstå hvordan dette kunne skje, har forfatteren gått ut og «henta fart» slik at de lokale hendingene i Romsdalen kan ses både i internasjonal og nasjonal sammenheng.

Forlag Et skrivende menneske

Utgivelsesår 2017