For alltid Jeløy

en hyllest til Oslofjordens perle

natur, kultur, folklore

E. Schilvold 2006 Innbundet

Jeløya i Moss kommune skildres gjennom ord og bilder. Den inneholder forfatterens egen skildring av oppveksten på øya, intervjuer med eldre generasjoner, samt beskrivelser av de mange tradisjonsrike gårdene. I tillegg til faktaopplysninger, inneholder boka poetiske skildringer av øyas natur- og kulturlandskap, og kunstneren Edmund Ree er viet et eget kapittel. Har litteraturliste.

For alltid Jeløy er en storslått kjærlighetserklæring til Oslofjordens perle fra den unge frilansjournalisten og fotografen Edmund Schilvold. Han er selv oppvokst på Jeløy, noe som kommer tydelig fram både i boka som helhet og i de mange personlige opplevelsene som han lar leseren få del i. Hans nære forhold til Jeløy er også kilden til det sterke engasjementet som gjorde det mulig å bevare gløden for bokprosjektet gjennom tre lange år, fra den første ideen kom på bordet til det ferdige produktet kunne sendes til trykkeriet. I For alltid Jeløy tar forfatteren oss med på en reise i ord og bilder som begynner i det fredede kulturlandskapet ved landskjente Alby og Galleri F 15, og ikke kommer til en ende før vi står ved Bevøysundet ved Jeløys nordspiss, om lag én mil lenger nord. Vi får også anledning til å besøke de tre mindre øyene Bile, Bevøya og Gullholmen. Forflytningen fra det milde sør til det mystiske nord er imidlertid ikke bare en reise i geografi, men også i tid, fra forfatterens tidlige barndom til mer voksne år og tilhørende utforsking av de mer avsidesliggende stedene med både støvler og båt, fiskestang og fotoutstyr. For alltid Jeløy gir leseren grundige kunnskaper om det som må være en av de vakreste og mest mangfoldige øyene noe sted i Oslofjorden, både gjennom forfatterens egne skildringer og en rekke intervjuer med eldre mennesker som forteller om inntrykk fra nærmere hundre år tilbake i tid. Forfatteren har lagt spesielt stor vekt på å besøke de mange tradisjonsrike gårdene, både fordi det er der mye av lokalkunnskapen befinner seg, og fordi det i stor grad er gårdene og kulturlandskapet som representerer de verdiene som har gjort Jeløy så kjent. Vel så sentralt som fakta står imidlertid det poetiske og filosofiske. Med For alltid Jeløy forsøker forfatteren å si noe vesentlig om Jeløys sjel. Hva er egentlig Jeløy, hva har stedet betydd for menneskene som har opplevd det, og hvordan bør det forvaltes i framtiden? Dette er spørsmål forfatteren prøv

Forlag E. Schilvold

Utgivelsesår 2006