For alle vinder

en roman om en jente. 1960-65

Aschehoug 1991 Innbundet

Fredrikstadjenta Inger Holm forlater sitt trygge oppvekstmiljø etter artium og tar jobb som au pair i Edinburgh. Her får hun bryne seg på et annet samfunns bornerte disiplin, og gradvis oppstår en indre uro - hvorfor forelsker hun seg alltid i jenter? Vel hjemme i Norge tar hun opp studentlivet i Oslo. Samtidig starter hennes egen kamp for å akseptere sine følelser overfor andre kvinner. Som dramatisk bakgrunn formidles en kjærlighet på et annet plan - hennes foreldres konfliktfylte ekteskap. Men først og fremst er romanen et fint tidsbilde og en skildring av en jentes vei til erkjennelse.

Utgivelsesår 1991

ISBN13 9788203167072

EAN 9788203167072

Serie Maxi-bok

Omtalt tid 1960-1969

Omtalt sted Skottland Oslo

Den alminneligste forestillingen om benet var at det måtte være noe gærent med hodet hennes. Ustanselig måtte hun gå rundt og bevise at intelligensen var normal, for før hun ytret seg til fremmede mennesker, gikk de alltid ut fra at hun var undermåls, og når hun sa noe, og attpåtil noe med mening, for eksempel: - Er det De som har glemt igjen denne smørpakken? fikk de sjokk.

Alle drikker. Alle drikker seg vekk fra det de er i. Og hvis de ikke er i noe, drikker de seg vekk fra dét. Hvem har klart å drikke seg vekk fra å drikke?

Dagmamma, guvernante, au pair, de unge kvinnene som arbeider i familien har skiftet navn gjennom tiden. Men det som er felles er et klasseperspektiv der en betalt hjelp, ofte fra et annet sosialt, kulturelt og georafisk sted kommer tett på familien.

• "Ved fergestedet - skjebner om en skole (1955-60)" av Gerd Brantenberg
  • "Attersting" av Marie Cardinal
  • "Marie" av Dorrit Willumsen
  • "Opp alle jordens homofile" av Gerd Brantenberg
  • "Landets hjerte" av Fay Weldon
  • "Hvem har ditt ansikt?" av Liv Køltzow
  • "I stedet for dinosaurer" av Tove Nilsen
  • "Gjennom kaos" av Marie Cardinal