Folkemengdens bevegelse 1735-2014

en tabellstudie

Oktober 2014 Heftet

Statistisk sentralbyrå feirer grunnlovsjubileet med en bok om Norges befolkning fra 1735 til 2014. Nesten 300 års befolkningsutvikling blir skildret gjennom historien til en helt bestemt tabell, publisert for første gang i 1914.

Den 100 år gamle tabellen ble oppdatert noen ganske få ganger i løpet av det 20. århundret. Her blir den publisert for sjuende gang, ajourført til dags dato. Tabellen heter «Folkemengdens bevegelse» og inneholder årlige oppgaver over fødte, døde, innvandring, utvandring og folkemengden. For fødte og døde har tabellen tall helt fra 1735. Det er bare de nordiske landene som har befolkningsstatistikk som går så langt tilbake, og blant disse er det Norge som har publisert denne enestående tallserien hyppigst.

«Folkemengdens bevegelse» er en av de viktigste tabellene Statistisk sentralbyrå og institusjonens forgjengere har laget. En slik tabell er en kulturarv av stor verdi og må behandles med ærefrykt og forsiktighet. Det er ikke bare stabbur og vikingskip som tæres av tidens tann
en tabell kan også gå i stykker hvis den ikke blir passet på.

Folkemengdens bevegelse 1735-2014 følger de årlige variasjonene i antall fødte og døde, inn- og utvandrere. Boken redegjør for hvordan tallene er samlet inn, og hvordan de er blitt fortolket og forsøkt forklart. Dermed blir dette også en annerledes norgeshistorie. Befolkningsutviklingen i Norge sammenliknes med de andre nordiske landene og med utviklingen i hele verden. I et eget kapittel redegjøres det for hvordan minoriteter ble behandlet i folketellingene opp til 1960. Boken er rikt illustrert, hovedsakelig med faksimiler og figurer hentet fra Norges offisielle statistikk og fra den rikholdige samlingen av småtrykk i Statistisk sentralbyrås bibliotek og arkiv.

Denne boken utgis i samarbeid med Statistisk sentralbyrå.

Forlag Oktober

Utgivelsesår 2014