Folgefonna og fjordbygdene

av (redaktør), Svein Nord (illustratør) og Jan Rabben (illustratør).

Nord4 2008 Innbundet

Boka tar for seg lokalhistorien til Folkefonna og fjorbygdene. Hva er det som gjør at det legger seg ei stor fonn oppe i fjellene på denne halvøya? hvordan virker snøen og isen inn på livet i fjordbygdene? Hva kan fonna fortelle om klimaet, om tidligere generasjoner og om vårt fremtidige livsmiljø? Disse spørsmålene og mange flere blir diskutert i denne boka, som er ment både som ei kunnskapsbok og som et geografisk leksikon - men først og fremst som en komposisjon med mange stemmer og strenger. Har register og litteraturliste.

«Folgefonna er juvelen blant våre nasjonalparker» (miljøvernminister Knut Arild Hareide ved åpningen av Folgefonna nasjonalpark i 2005). Det store kunnskapsverket om vårt fineste fjordlandskap; Folgefonnhalvøya. 592 sider i storformat, med 760 illustrasjoner, grafisk utstyrt som vegbøkene, men enda større. Nils Georg Brekke og Svein Nord står bak bokas komposisjon - i samarbeid med nærmere 50 fagforfattere fra narturvitenskapelige og kulturvitenskapelige miljø. « Folgefonna og fjordbygdene» er ikke disponert etter alfabetet eller tallrekke, men etter landskapet og geografien - bygd etter bygd. Artikler er plassert der de har en naturlig tilknytning til landskapet, til ressursmiljøet eller til naturens krefter - det vi kan kalle landskapets logikk. Det er artikler som handler om geologi og glasiologi, om klima og lokalmiljø, om setegarder og adelsgods, om skog og fartøybygging og om livet i fjordbygdene. En bok litt «tettare på» kulturlandskapet med alt sitt innhold. Vi stiger i land i Mauranger, ved det grønne neset øst for elva, Ænes, og her begynner oppdagingsferden. Og når vi gjør oss kjent med geografien, åpner denne boka seg, mot «bygdelag på innsiden» og «veger mot fonna» rundt hele halvøya. Boka er dagsaktuell, med artikler om Folgefonna som klimaindikator, om de store landskapsendringene og om det rasfarlige landskapet rundt fonna, med helt nye kart som viser alle rasutsatte områder, bygget på de siste 100 års statistikk over skred og ulykker. Boka har en serie nye datamodellerte kart i stort format som viser alle fjell, fjorder og dalganger rundt Folgefonna; perspektiver som aldri tidligere har vært tilgjengelige utenfor fagmiljøene. Fire hovudsponsorer gjør denne satsingen mulig: Statkraft, Sunnhordland kraftlag SKL, Sør-Norge Aluminium og Tyssefaldene. Prosjektet er også støttet av folgefonnkommunene og Hordaland fylke. Således er utsalgsprisen for denne store kunnskapsboka kun kr. 590,- 95% Nynorsk

Forlag Nord4

Utgivelsesår 2008