Første dans

Schibsted 2012 E-bok

De tre venninnene, storgårdsdatteren Ingrid, tjenestejenta Stina og samiske Aile, opplever en svært dramatisk hendelse i barndommen som setter varige spor. Jentene knytter uslitelige vennskapsbånd og blir søstre av hjertet - Dessuten delte de en hemmelighet ... En varm julidag i 1873 kommer det storfint besøk til Målselvdalen. Selveste kong Oscar II har meldt sin ankomst, og blant de festpyntede tilskuerne i havna er attenåringene Ingrid og Stina. Bestevenninnene er ikke sene om å gå på dansen samme kveld ...

Forlag Schibsted

Serie Tre søstre (1)

Genre Romantikk Historisk litteratur

Omtalt tid 1850-1899

Omtalt sted Troms

Denne boka bærer preg av at den er første bok i en serie. Den hadde en del informasjon som var viktig å få på plass sånn at vi får kjennskap til historien og den røde tråden. Men boka er overbelastet med informasjon.

Jeg synest boka er mer karakterpreget enn handlingspreget. Det sentrale og viktigst i boka var relasjoner . Man får inntrykk av at hun vil gi et bilde av hvordan det var på 1800 tallet når det gjeldt holdninger og lignende i forhold til generasjoner. Hun er mindre opptatt etter min mening å vise hvordan det var å leve på 1800 taller. f.eks. hvordan drive gården.

Karakterene i boka er veldig enkle med noen klare personlighetstrekk samtidig som du ikke når helt inn til dem. Det er litt sånn hit, men ikke lenger. Selv om det kom litt karakter karestikk så følte jeg ikke at jeg ble skikkelig kjent med karakterene siden man er i første boka.

Det er viktig for meg at en serieforfatter klarer å lage karakterer, handling og lignende som er både ekte, troverdig og levende. Hvis man klarer å gjøre det så blir karakterene nesten som virkelige personer i real og deres lykke og sorger samt du blir veldig, veldig engasjert. Det er en forelskelse i denne boka og den fyller kravene ekte, troverdig og levende. Jeg ble nesten forelsket selv og fikk sommerfugler i magen<3. Denne forelskelsen dekker også over det som er trist i serien, i hvert fall for min del. Men dessverre det andre i boken var ikke så levende som jeg ville at det skulle være. Men det er jo nesten 60 bøker i serien og det er fortsatt stort potensiale for det:)

En annen ting som forvirret meg og som jeg er litt misfornøyd med var hovedpersonene. Jeg fikk inntrykk av det skulle handle om tre jenter/damer som er hjerte søstre og venner. Det høres ut som en vanskelig oppgave og det bærer boken preg av. Noen blir mer i fokus enn andre blant annet. Derfor føler jeg at det er bare en hovedperson (Ingrid) og de andre er under ho (Stina og Aile).

Alt i alt ei bok jeg liker, men som jeg foreløpig ikke elsker av hele mitt hjerte og forguder. Selv om den har et potensial til det:)

Han åpnet dører i henne. Han gjorde det farlige ufarlig. Han fikk henne til å sanse med hele seg. Det måtte være lidenskap.

Vi får takke for det vii har fått, for alle våre velsignelser. Vi har ingen grunn til å klage over det vi synes vi mangler.

Men hvordan kan jeg ...elske ham hvis jeg ikke åpner mitt hjerte for ham?

Tre søstre

• "Skjebnemøte" av Bente Pedersen