Før jeg faller

av (forfatter) og Hilde Stubhaug (oversetter).

Gyldendal 2012 E-bok

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Samantha Kingston lever et gullkantet liv og er vant til å få alt hun ønsker seg. Men så, den 12. februar kl. 00.40 dør hun plutselig, og alt burde vært over. Neste dag våkner hun imidlertid, og det er den 12. februar igjen. Samantha får sju sjanser til å oppleve dødsdagen sin igjen, og i løpet av denne uka skjønner hun litt mer og blir kanskje litt klokere.

ISBN13 9788205433267

EAN 9788205433267

Omtalt sted Connecticut

Før jeg faller handler om Samantha Kingston, som er blandt de mest populære jentene på skolen sammen med venninnene Lindsay, Alley og Elody. Hun er sammen med den mest ettertraktede gutten på skolen, og kommer stort sett unna med det meste.

På vei hjem fra en fest dør Sam. Neste dag våkner hun imidlertidig igjen av vekkerklokken, og undrer på om det hele var en vond drøm. Men det viser det seg at det ikke var. Hele syv ganger må hun gjenoppleve den samme dagen, før hun forstår hva hun må gjøre for å komme seg videre. For hver dag gjør hun nye oppdagelser og skjønner mer og mer. Øynene hennes blir mer åpne for det som skjer rundt henne og den personen hun har blitt. Samtidig ser hun menneskene rundt seg i et nytt lys, og lærer de bedre å kjenne.

En underfundig roman som jeg ikke helt kjøpte. Det er virker som et kult plot, men det er noe som skurrer, som gjør at det ikke helt funker. Jeg vet ikke om det er at jeg blir lei av å lese de samme tingene som skjer hele syv ganger, eller om det bare er at det ikke ble troverdig nok for meg. Valget Sam må ta på slutten av boka overrasker meg, og jeg måtte faktisk gruble litt da jeg var ferdig med boka for å summere for meg selv hva som egentlig skjedde, og hvorfor.

Lauren Oliver skriver godt fra ungdoms- og skolemiljøet i USA synes jeg, og jeg så stadig for meg settingen til filmen "Mean Girls" ;) En spennende roman som ikke nådde helt opp hos meg. Oliver kommer med en ny bok på norsk denne høsten, så det blir spennende og se hvordan den blir.

Denne boka var jeg i starten litt skeptisk til, i og med at jeg ikke pleier å like slike bøker. Men etter å ha lest et par sider, satte jeg meg helt inn i historien, og klarte ikke legge den fra meg. Slutten var overraskende, og får meg til å tenke på hva som skjer med personene i etterkant. Dette er en helt fantastisk roman som får meg til å gi "Delirium"-serien av samme forfatter en ny sjanse. Tommel opp :)

Dette er en grinebok, tro meg. Jeg satt der i senga mi, med lampa på, midt på natta og gråt så mye fordi denne boken virkelig traff meg. Jeg griner vanligvis aldri av bøker eller filmer, men denne har en slik følsom moral at det er umulig å la vær å gråte.

Samantha Kingston har det absolutt perfekte liv som blant de populære på skolen. Sam bryr seg lite om fremtiden og har kun fokus på hva som skjer der og da. Sam har et godt rykte på seg, særlig med en superkjekk kjæreste ved sin side og trofaste, populære venner. 12 februar - Valentinsdagen - lå an til å bli like perfekt som hun forestilte seg.
Dessverre blir det den verste dagen i hennes liv - Sam havner i en bilulykke og dør. Helt plutselig, ingen forvarsel, hun fikk ikke sagt farvel til livet.
Sam våkner opp til dødsdagen hennes syv ganger, og for hver gang hun opplever dagen, lærer Sam nye ting om livet hennes som hun aldri har sett før - ting hun burde ha lagt merke til, men som ignorerte. Hennes syv sjanser er for å få Sam til å rette på de feilene i livet hennes som førte til ulykken.

Se min anmeldelse av boka; Før jeg Faller

Det er noen år siden jeg leste denne, så kanskje ville jeg tenkt annerledes nå. Men jeg ble veldig fascinert. En jente får sju nye muligheter til å leve siste dag i livet sitt om igjen (ikke ukjent motiv). Det å følge hennes reise fra usympatisk populær til å bli mer og mer seg selv var berørende, sårt og morsomt. Tyngden av døden som lurer bak gir den et eget sug.

"Not then, but afterward, I started to think about time, and how it keeps moving and draining and flowing forever foward, seconds into minutes into days into years, all of it leading to the same place, a current running forever in one direction. And we're all going and swimming as fast as we can, helping it along.
My point is; maybe you can afford to wait. Maybe for you there's a tomorrow. Maybe for you there's a thousands of tomorrows, or three thousends, or ten, so much time you can bathe in it, roll around in it, let it slide like coins through your fingers. So much time you can waste it.
But for some of us, there's only today. And the truth it is; You really never know
."

• Samantha Kingston - Before I Fall

Bøker som ligner "Faen ta skjebenen" av John Green.

Stikkord: Dette er bøker som spiller på hele følelsespekteret. Du vil smile og gråte, og bøkene får deg til å tenke. Spesielle karakterer som du blir glad i. Kjærlighet. Lettlest.

Se flere bøker som ligner her:

Bøker for ungdom, spesielt jenter på 12-18 år. (spørs på boka) Fantasy, romantikk, humor, sorg, moral, action osv osv. Anbefales!

• "Rekviem" av Lauren Oliver
  • "Sjansespill" av Simone Elkeles