Før himmelen roper deg hjem

Liv forlag 2016 E-bok

Før himmelen roper deg hjem er en historisk roman med handling fra Vestfold. Utgangspunktet er Medø Gård på Tjøme ved Tønsberg, der vi møter Maria Haakonsdatter og følger henne gjennom slitet for utkomme, barselfare og bygdeslarv, og i møtet med den store kjærligheten..

Romanen forteller poetisk og nådeløst om øyfolkets kår i Vestfold skjærgården på slutten av 1700-tallet, skrevet med innsikt og kunnskap. De dramatiske hendelsene i hovedpersonen Maria Haakonsdatters liv, bygger på autentisk materiale og solid kildegranskning. Dette er en roman om hverdagsmenneskene som har gått foran oss, de som hat bygget landet med slit og liv.

Forlag Liv forlag

Utgivelsesår 2016

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid 1700-tallet

Omtalt sted Vestfold

Boka handler om et kvinneliv på Tjøme på 17-1800 tallet. Armod, barnefødsler og barnedød, enkestand og nygifte, igjen og igjen. Værets avgjørende betydning for folket som bor på større og mindre gårder og plasser. Kirke- og stormannstukt over fattigfolk. Troen på skyld, skam og aksept av sin egen plass i verden, aller nederst. Uff og uff, høres ille ut, men boka er virkelig verdt å lese.

Boka kunne med fordel vært kortet litt ned, det blir mange navn, og mange gårder å holde styr på og etterhvert gikk jeg litt i surr. Jeg tror kanskje det hadde vært bedre om en litt kortere del av livsløpet til Maria Håkonsdatter hadde blitt med i historien. Noe av det som gjør det vanskelig å beholde oversikten er de mange like navn på personene i boka. Slik må allikevel boka bli, ut fra tidens vane med å gi navn fra avdøde til nyfødte. Når barna dør, blir de navnet igjen og igjen.

For de som er fra området Tjøme og øyene, må denne boka være en skatt for å forstå egen historie.

• "Søstre i krig" av Gill Paul
  • "Oppstandelse" av Eivind Buene
  • "Fem dager igjen" av Julie Lawson Timmer
  • "Kenneth Bergstrøm II" av Tor Edvin Dahl
  • "Plommetreet - roman" av Ellen Marie Wiseman
  • "Et rom større enn ensomheten" av Yiyun Li
  • "Carl Fredriksens transport - den ukjente historien om krigens største heltedåd" av Hilde Vesaas
  • "Jenna - dokumentarroman" av Lise Galaasen
  • "Som skyene skygger snøen - dikt langs veien" av Levi Henriksen