Før dagen gryr

Aschehoug 1983 Innbundet

Romanens hovedpersoner er journalisten Stephanie Ryder og legen Jen Yong. De møtes i Kina i 1944 under Kuomintangregimet og gifter seg samme år i kommunistenes Yenan. Begge håper og tror at revolusjonen og siden samarbeid med Vesten vil gi en ny og bedre fremtid. Som representanter for hvert sitt land møter de imidlertid store vanskeligheter. McCarthy-tidens heksejakt og vedvarende amerikansk kommunistfrykt på den ene siden, ressurs- og ekspertisemangel, maktkamp og utrenskninger på den andre. Dertil kommer små og store kulturkollisjoner og private intriger.

Utgivelsesår 1983

ISBN13 9788203110320

EAN 9788203110320

«Jeg vil så gjerne treffe deg, Stephanie?»
«Vil du det?» Og så plutselig, gjennom tausheten ble hun vâr hans sårethet og smerte. «Jeg er dum... Jeg vil gjerne treffe deg, jeg også. Veldig gjerne.»
«Jeg sier alltid den gale tingen, Stephanie. Bær over med meg.»
Hun lo. «Vent til jeg begynner å snakke kinesisk,» sa hun.
Å, den stemmen, den latteren. Han ville aldri få lyttet nok til musikken i stemmen hennes. Og han begynte å le, og lettelsen overveldet dem begge og han hvisket til henne på kinesisk: «Å, jeg er din og dette gjør meg tilfreds, og glad over min smerte.»
Og hun spurte: «Hva sa du?»
Han svarte: «Jeg har fortalt deg noe på mitt eget språk som jeg ikke kan si på ditt, Stephanie.»

• "Vredens barn" av Sara Lidman
  • "Multelandet" av Sara Lidman