Føling

Pelikanen 2018 E-bok

Føling er en intens og direkte roman om hvordan det er å leve med en kronisk sykdom, hvordan det innvirker på alle de tingene i livet vi ellers tar for gitt og aldri tenker over. Den diskuterer hva det vil si å være syk, hva det betyr når det er kroppen som angriper kroppen, og hvordan sykdommer også alltid oppfattes som et moralsk problem.
Ragnhild Eskeland (f. 1986) er utdannet på Litterär gestaltning i Göteborg og har tatt skrivekunstlinja på Nansenskolen. Hun har en master i Fransk litteratur fra Universitetet i Oslo. Føling er hennes debut som forfatter.

Forlag Pelikanen

Utgivelsesår 2018

Godt beskrevet om forholdet til en syk kropp, og diabetes, som jeg ikke har sett bøker om før. Det vanskelige med å ha en kropp som må reguleres så nøye. Forståelig at det ikke er så lett å være flink hele tida. Skrevet på en måte som gjør den lett å lese, sjøl om det er mye tungt som skjer. Viktig at noen har skrevet om dette.

Ragnhild Eskeland skriver treffende godt og gjenkjennelig om tiden før hun fikk diabetesdiagnosen, følelser, mat, kropp, det å aldri være flink nok, masete foreldre, leger som ikke forstår, senkomplikasjoner. Rett og slett hele pakka. Og selv om historien til Ragnhild er ganske så trist, har hun en komisk måte å se seg selv og diabetesen på, som man bare må beundre. Jeg lo og gråt om hverandre i lesingen av denne. Anbefaler denne boka varmt til alle dere som selv har diabetes, er pårørende, kjenner noen, er helsepersonell eller bare er nysgjerrig på hvordan det er å leve med sykdommen.

Planlegging er en serie usikre faktorer i system.

Det er forskjell på å ikke ha et valg og å ha en vane

Man kan ikke være forelsket og klok samtidig

Jeg er sint på alt uten at jeg er sint på noen. Som om sinnet sittet inni meg og ikke vil ut. Sint som om huden ikke passer. Den er for trang og jeg vil skrike. Pappa sier jeg ikke får lov til å skrike. Hvis ikke jeg kan få skrike vil jeg bare sove. Sove og drikke.

Legen ser på meg, så snur han seg og googler diabetes+gravid

• "Imot Sæterbakken - pamflett" av Kenneth Moe
  • "Den befridde familien" av Josefin Olevik