Føkka opp

Communicatio forlag 2015 Heftet

Romanen "Føkka opp" er historien om den 36 år gamle journalisten Ida Simonsen, seksuelt utagerende og med demoner som lurer dypt i underbevisstheten. Hun har greid å holde dem i sjakk inntil hun går til sengs med Thomas, mannen som er gift med hennes beste venninne, fotografen Heidi. Gradvis begynner livet å krakelere, valgene blir vanskelige, den mørke fortiden innhenter Ida og bringer henne til kanten av stupet.
"Føkka opp" er Hege Arstads debut som skjønnlitterær forfatter. Men hun har allerede et markant forfatterskap bak seg. Hege Arstad fornyet norsk spiseforstyrrelseslitteratur med den rystende dokumentarboken "Gal...jeg? Nei, bare litt spiseforstyrret" (2002). Rått, brutalt og ærlig fortalte hun om å leve på kanten av stupet, 29 kilo tung. Boken fikk stor oppmerksomhet og ble umiddelbart referanselitteratur også i det terapeutiske miljøet. To år senere utga hun nok en dokumentarbok om samme tema, "Fra asken til ilden" (2004), der hun skildret den vanskelige kampen med å forsøke å bli frisk. Hege Arstad håpet også å kunne skrive om det å ha blitt frisk fra spiseforstyrrelsene, men en tredje bok har av naturlige årsaker aldri kommet.

Forlag Communicatio forlag

Utgivelsesår 2015

Serie Ida Simonsen (1)

Eg er redd for å døy med uleste bøker på hylla; det kunne eg ikkje levd med, sjølv ikkje somedaude. Her er ei oversikt over det som blei lest i 2015.

Sortert etter rekkefølgjen dei blei lese

• "Sorg uten blomster - når den du elsker blir en annen" av Hege Holm
  • "Den blå kjolens forbannelse" av Thylias Moss
  • "Blåmann - ung psykisk lidelse - familiens smerte" av Nina B.J. Berg
  • "Ikigai - din vei til et langt og meningsfullt liv" av Héctor García
  • "Pillebefinnende - hva vet vi om medisinene vi tar?" av Niels Christian Geelmuyden
  • "Hei, jeg heter Lars - en alkoholikers dobbeltliv" av Lars Kittilsen
  • "Psykehus" av Drea Karlsen