Fluktens nødvendige blindveier

Gyldendal 2016 Innbundet

Ny, sterk roman fra en av norsk samtidslitteraturs nestorer

Helen er musiker og kom til Norge som flyktning da hun var barn, Svend arbeider i politiet. Hvert år tilbringer de to de samme tre døgnene i august på et hotell i en by ved Skagerakkysten. Det er et forhold som har vart i elleve år, et forhold preget av flyktighet og bestandighet. Mot et bakteppe av flyktningkrisen som preger vår tid, beskriver Fluktens nødvendige blindveier både kjærlighetens uransakelige veier og det å være på flukt, å leve fordekt. Og hvordan de roller vi trer inn i, villet eller av tilfeldighet, legger føringer for våre valg og hvilke retninger livet tar.
Med sin uforlignelige, økonomiske fortellerstil viser Øystein Lønn i denne romanen nok en gang hvordan han evner å skrive seg inn i sin samtid og gi et innsiktsfullt bilde av det mangslungne psykologiske spillet mellom mennesker.
Anmelderne mener:

"Ut av språkets rytme, de gjentakende temaene og de brutte setningene - og, enda mer, ut av den brutte meningen -trer en fortelling om å leve fordekt fram. I det lille og i det store. Det er en fortelling om sjalusi, lyst og lengsel i en liten verden. Og en fortelling om å være fremmed og utsatt i en stor verden. Om at flukt er historiens opphav."Torborg Igland, Fædrelandsvennen

ISBN13 9788205493148

• "Moses - roman" av Einar O. Risa
  • "Tanta til Roald Dahl" av Sven Kærup Bjørneboe
  • "Klingsor" av Torgny Lindgren
  • "Berners datter - en fortelling" av Øystein Lønn
  • "Aldri redd for mørkets makt - historia (s)om eit brotsverk" av Jørgen Norheim
  • "The testament of Mary" av Colm Tóibín
  • "Vennskap i storm - Bjørnstjerne Bjørnson 1875-1889" av Edvard Hoem