Flukten til Watership

av (forfatter) og John Lawrence (illustratør).

Aventura 1992 Heftet

En flokk ville kaniner lever på en fredelig eng, men Femmer, en av de yngste kaninene, aner at noe farlig skal hende. Lederkaninen avviser ham, men noen få kaniner tror på Femmer. Disse bryter opp for å finne en ny koloni. Forfatteren var femti år gammel da han debuterte med denne romanen, som egentlig var ment som en ungdomsbok, men som raskt ble en stor suksess som en saga for voksne. En bok om å overleve, om heltemot, om samhold og frihetstrang.

Forlag Aventura

Utgivelsesår 1992

Serie Aventura pocket

Genre Fantastisk litteratur

Spennende fortelling, men i 2021 merker jeg savnet etter kvinnelige karakterer. På et tidspunkt i boken gjøres det et poeng ut av at kaninene trenger hunner, men når forfatteren så får inn noen er det ingen av karakterene som er i nærheten av å være like godt utviklet som de mannlige.

Magisk. Vi leste den med barna da de var ganske små, og vil alltid huske den sommerferien.

Etter hvert ble det stor aktivitet blant en del bokelskere for å svare på Haralds utfordring fra New York Times: Hvilken bok utgitt de siste 125 år er den beste? Jeg har nå saumfart boksamlinga mi uten å finne eksakt svar - kandidatene er jo så altfor mange. Dette er ei liste over mine nominerte, forsøksvis inndelt geografisk: Norden, Nord-Europa, Sør-Europa, Afrika, Asia, Nord-Amerika, Latin-Amerika og Oseania. Om jeg greier å sile ut en "vinner" fra hvert av områdene, vil vise seg.

Bøker som beveger - spiller på noen strenger langt der inne. Godt og vondt samtidig. Love it!

Bøker jeg har tenkt å lese om eller med dyr

I år skal jeg se om jeg ikke kan fullføre PopSugar sin Reading Challenge 2015. Det er hele 50 bøker å lese. Noen blir utfordrende, mens andre ser jeg blir lette. Har bestemt meg for at en bok ikke skal høre til mer enn en kategori. Blir nok noen barnebøker også på min liste da det er en del av jobben min. For de som ikke har sett listen, kan de sjekke ut denne linken http://www.popsugar.com/love/Reading-Challenge-2015-36071458

Dette er en liste over bøker jeg har lest i 2019.
Målet er å lese minst 20 bøker i år.

• "Begrav mitt hjerte ved Wounded Knee" av Dee Brown
  • "Det suser i sivet" av Kenneth Grahame