Flukten til friheten

Hjemmets bokforl. 1995 Innbundet

Lorenzo vokste opp på Cuba og som et ektefødt barn av Castros revolusjon, gikk han gradene innen det militære. På slutten av 1980-tallet ble han sendt på videreutdanning i Sovjetunionen der media var fulle av avsløringer om kommunismens grusomheter. Da han reiste tilbake til Cuba, var han fast bestemt på å rømme til USA. Først skule han dra, deretter kunne konen og de to barna søke om utreisetillatelse på humanitært grunnlag. Det viste seg å være umulig. Tilslutt så han ingen annen utvei enn å hente dem ut selv.

Forlag Hjemmets bokforl.

Utgivelsesår 1995

Omtalt sted Cuba

Omtalt person Orestes Lorenzo

• "Kidnappet!" av Stephanie Slater
  • "Karusellen" av Belva Plain
  • "For evig og alltid - en gripende historie om kjærlighet, livet og døden" av Jeannie Brewer
  • "I heroinens klør" av Wenche Roland
  • "Forbyttet" av Belva Plain