Flukten

krig, revolusjon og en families reise fra Syria til Norge

Kagge 2016 Innbundet

Flyktningene har de to siste årene kommet i et antall vi ikke har opplevd før, både til Norge og til Europa. Som utenriksjournalist i TV 2 har Fredrik Græsvik fulgt flyktningerutene gjennom Europa og frem til Norge. I denne boka følger han flukten til en familie fra Aleppo i Syria, med alt det innebærer av store livsvalg, farlige reiseruter, usikkerhet og frykt. Og samtidig håpet om et liv i fred og frihet. Græsvik tegner også opp det større bildet. Hva har ledet landene i Midtøsten inn i den krisen som folk flykter fra? Og hvilken rolle har Vesten spilt? Fredrik Græsvik har skrevet en fortelling som berører og som gjør at vi skjønner mer av den tiden og uroen vi lever i.

Forlag Kagge

Utgivelsesår 2016

Omtalt sted Norge Syria

Flukten er en sterk, interessant og viktig bok om bakgrunnen for krigen i Syria, samt hvordan IS og andre motstandsbevegelser kunne oppstå. Vi følger også en familie på flukt fra Syria til Norge. Les gjerne mer i bloggen min her

Du kan ikke bli uberørt av denne boka. Lettskrevet og den gir god forståelse om bakgrunnen hvorfor denne grusomme krigen oppsto (den arabiske våren). I tillegg følger vi en families situasjon under krigen i Aleppo og deres vanskelige flukt til Norge.

• "Slektsgransking - steg for steg med praktiske eksempler" av Liv Marit Haakenstad
  • "Aldri gi opp - hvordan skape gode vaner som varer" av Peder Kjøs
  • "Sommerfuglene i Armero - fortellinger fra et liv på reise" av Jon Magnus
  • "En dråpe midnatt - en familiebiografi" av Jason Timbuktu Diakité
  • "Julenoveller - 21 nye og klassiske noveller fra norske forfattere" av Lars Saabye Christensen
  • "Melanin hvitere enn blekemiddel - dikt" av Sumaya Jirde Ali
  • "Juleroser" av Herborg Kråkevik