Flukt

av (forfatter) og Silje Breivik (oppleser).

Aschehoug 2021 Lydfil

Utgivelsesår 2021

Format Lydfil

ISBN13 9788203369377

EAN 9788203369377

Tildelt litteraturpris Ungdommens kritikerpris 2022 NTNUs litteraturpris 2022 NTNUs litteraturpris 2023

Sår og interessant bok om sorg og savn- og om skyldfølelse som river og sliter i en... Grepet med å la fortellerstemmen flyte fra den ene til den andre karakteren gjør at en som leser lever med i fortellingen på en unik måte. Tiller har klart det igjen!

Carl Frode Tiller ass!! For en forfatter! Han leker med måter å fortelle en historie på og han lykkes så det holder☺️ Nydelig og sår bok på en fortellermåte som ikke skal kunne gå an, også går det så til de grader an i Tillers penn❤️ Jeg er så imponert😍🤩

En uvanlig bok som gjør inntrykk! Trist og sår stemning. Poetisk og dvelende språk, (tidvis hele sider uten punktum), som på uvanlig og surrealistisk vis veksler mellom å skildre de tre hovedpersonene. Far og mor sliter både med seg selv og forholdet dem imellom etter sønnens dødsfall. Veksler mellom fortid og nåtid, og belyser fra flere vinkler hvordan de tre hadde det, hverdagen deres, og hva som førte til dødsfallet.

Som alltid en fryd å lese Tiller, sjøl om tematikken som vanlig er dyster. Et voksent par har mistet sønnen sin i en ulykke. Vi hopper fram og tilbake mellom ettertid og før ulykken. På en glimrende måte lar Tiller fortellingen flyte fra det ene perspektivet til det andre. Vi aner spenninger mellom menneskene i det sagte og det usagte. Det gjør vondt å lese, vondt å følge gutten som er så innestengt i seg sjøl, får nesten lyst til å hjelpe dem. Dårlig samvittighet over alt som ikke ble gjort for den annerledes gutten ligger som et teppe over sorgen. Boka berører også tanker om hvordan vi alle er forbundet med hverandre, levende og døde.

Nok en kvalitetsbok fra Carl Frode Tiller. Han skuffer aldri. Boken er utfordrende å lese de første sidene i og med at fortellerstemmen skifter brått , men når skrivemåten har satt seg blir man revet med. Originalt og imponerende.

Eg vil da berre vere i fred, (...) kvifor skal det vere så vanskeleg å forstå? tenkte eg, eg skulte ned på stien og asa meg meir opp. Det er alltid dei utovervendte som skal bestemme, tenkte eg, dei som ler høgt og snakkar heile tida, og som vil bli kjent med absolutt alle, det er dei som visest og hørest best, og dermed trur alle saman at det er det å vere utovervendt som er normalt, ein er liksom rar om ein liker seg best aleine, til og med vi som liker oss best aleine, trur vi er rare, tenkte eg, og det er urettferdig, det at dei utovervendte bestemmer at alle må prøve å bli som dei, det er ikkje rett, trenkte eg, og eg asa meg meir og meir opp.

For andre år på rad - her er de nominerte☺️ https://www.biblioteketslitteraturpris.no/

For de som ønsker å lese nynorsk

Oversikt over leste bøker i 2022.

Bøkene jeg har lest 2022. Del 1.

Bøker lest i 2022.

• "Kolbeinsøy" av Bergsveinn Birgisson