Fluen

Gyldendal 2010 Innbundet

Livvi og Villi er kjærester. Så får Livvi kreft, og Livvi og Villi velger forskjellige strategier for å takle situasjonen: Mens Villi legger håp i magiske fetisjer, bestemmer Livvi seg for å øve på begravelser. De avtaler at Livvi skal dø i Villis armer, og at Livvi skal komme tilbake, om ikke annet, så i hvert fall som et spøkelse om natten. Livvi dør, men ingen har gitt beskjed til Villi. Heller ikke kommer Livvi tilbake.

Sterk og bevegende ungdomsroman om identitet, kjærlighet og sorg.

Livvi og Villi er kjærester. Så får Livvi kreft. Hun kan ikke helbredes. Livvi og Villi velger forskjellige strategier for å takle situasjonen: Mens Villi legger håp i magiske fetisjer, har Livvi bestemt seg for å øve på begravelser. De avtaler at Livvi skal dø i Villis armer. Men så dør Livvi ? og Villi har ikke engang fått beskjed.Men Livvi hadde ikke ringt. DE hadde ikke ringt meg heller.De ville ha henne for seg selv. Sorg er familiesak. Her blandes ingen inn, takk.Martina Gaux leste en dag om ungdom som etterlyste bøker om sorg, og siden slapp hun ikke tanken. Nå har hun skrevet om hvordan en 15-åring opplever å stå alene når kjæresten dør. Dette er en bok om sorg som også bærer med seg stor varme og absurd humor, slik livet selv kan gjøre? Det er en bok å snakke sammen om, en bok som gir når alt er tomt og mørkt. En bok som forteller om noen som har gått veien før deg.

Utgivelsesår 2010

ISBN13 9788205397354

EAN 9788205397354

Livvi og jeg, vi elsker å lese avisen sammen - lese høyt for hverandre og klippe. Livvi glattet avisen ut og klippet. "Er det noe spennende? Er det noe som du vil gå på?" "Det er nekrologer." sa Livvi. Hun klippet i vei. "Min kommer til å bli veldig kort".

Hvis jeg kunne, hadde jeg blitt med.
Men hun kjøpte bare en billett.
En enveisbillett.
Uten meg.
Uten retur.
En ekte eventyrer tenker ikke på hjemturen.

Bøker som har tema kreft, i hovedsak barnekreft eller barne/ungdomsbøker

• "Espen Askeladd og Sydenkongen" av Arne Svingen
  • "Årets ansikt" av Sophia Bennett
  • "Plastpinner juger ikke" av Lise Knudsen
  • "3,5 x 4" av Martina Gaux
  • "Skeleton creek - Ryans dagbok" av Patrick Carman
  • "Balthasar Bruns detektivbyrå - mysteriet med den forsvunne katten" av I. V. Steinman
  • "Et godt liv" av Ann Heberlein