Flodhestsumpene

herrer over de to land

første bind

av (forfatter) og Mona Lyche Ramberg (oversetter).

Pax 2000 Innbundet

Handlingen er lagt til Det gamle Egypt da oppløsning av landet truet. Fra omkring det tolvte dynasti og frem til midten av det syttende dynasti var Egypt styrt av svake konger under utenlandsk kontroll. De undergravet den nasjonale makten, og de regjerende kongene suget ut rikdommer og svekket religion og kultur. Men det fantes en familie som hevdet at de stammet fra den siste sanne egyptiske konge, og nå ville de gjenreise Egypts ære. I Theben bestemmer Seqenenra Tao seg for å begynne kampen mot de fremmede og deres lakeier.

I FLODHESTSUMPENE , som er første bind i romantrilogien Herrer over to land, går Pauline Gedge til en tid i Det gamle Egypt da oppløsning av landet truet. Fra slutten av Det tolvte dynastiet, var Egypt styrt av svake konger under utenlandsk kontroll. Det hadde funnet sted en gradvis invasjon som etter hvert undergravet den nasjonale makten, og de regjerende kongene suget ut store rikdommer og svekket religion og kultur.Men det fantes en familie som hevdet at de stammet fra den siste sanne egyptiske kongen og nå ville gjenreise Egypts ære. I Theben bestemmer Seqenenra Tao, prinsen av Weset, seg for å begynne kampen mot de fremmede og deres lakeier.Pauline Gedge forteller den spennende og fargerike historien om en av Det gamle Egypts største familier.

Forlag Pax

Utgivelsesår 2000