Flisen fra Argo

et sagn om Jason og Kainevs

av (forfatter) og Kjersti Lea (oversetter).

Tiden 2007 Innbundet

Valdimar Haraldsson befinner seg på et handelsskip på vei til Svartehavet. Skipet strander utenfor Norge, og kveldene går med til å lytte til styrmann Kainevs` fortellinger. Med iver og glimt i øyet vever han sammen gresk og nordisk mytologi i kraftfulle og erotiske historier.

Sjón vant Nordisk råds litteraturpris for sin forrige roman. Årets bok er enda bedre - en original fortelling om å fortelle Året er 1949 og et dansk handelsskip er på vei til Svartehavet. Men skipet strander utenfor kysten av Norge. For å fordrive tiden samles mannskapet hver kveld i salongen for å høre styrmannen Kainevs’ fortellinger om da han seilte med det myteomspunne skipet Argo. Med et umiskjennelig Sjónsk glimt i øyet veves sjømannshistorien og myten sammen, slik Kainevs forener den greske og den nordiske mytologi i fargestrålende, kraftfulle, grusomme og svært erotiske fortellinger. Etterdønningene etter andre verdenskrig blandes på underfundig vis med beretningene om de greske sjøheltenes dramatiske fremferd.

Forlag Tiden

Utgivelsesår 2007

ISBN13 9788205365841

EAN 9788205365841

Det er en utbredt oppfatning om at sjømenn har en kjæreste i hver havn, men det er en overdrivelse. Vi har slett ikke en kjæreste i hver havn, men gjerne i et par, og noen ganger i tre eller fire. Det sier seg selv at det er forskjell på hvor godt dette fungerer, selv om viljen alltid er den aller beste; det kommer an på landet og de innfødtes skikker hvor villige kvinnene er til å slå seg sammen med tilreisende. Selv om sjømenn som regel går i land og skaffer seg et kvinnfolk, kan det hende de mislykkes i enkelte havner. Verst er det når en del av besetningen må seile videre uten å ha oppnådd en hyrdestund i armene på en underdanig skjønnhetsgudinne. Da skal det gjerne ikke mye til før det oppstår misnøye mellom dem som fikk og de andre som ingenting fikk. Og den slags uoverenstemmelse blant besetningen er det ingen kaptein som ønsker seg.

Her er alleboktitlene nevnt i boka Livet! Litteraturen! av Tor Eystein Øverås.

Bøker jeg ikke finner på Bokelskere:

• En glänta i skogen (2004) av Ola Larsmo

• "Dine øyne så meg - en kjærlighetshistorie" av Sjón
  • "Og resten står skrivd i stjernene - roman" av Axel Jensen
  • "Skugga-Baldur - et folkeeventyr" av Sjón
  • "Et dårlig år" av John M. Coetzee
  • "Frihet, likhet, Island - en saga om en mann og et land i krise" av Mímir Kristjánsson
  • "Brekkukotkrønike" av Halldór Kiljan Laxness
  • "Universets engler" av Einar Már Guðmundsson