Flatøybok

kongegaven

av (redaktør), Elizabeth Ashman Rowe (redaktør), Bergsveinn Birgisson (redaktør), Anders Kvåle Rue (illustratør) og Edvard Eikill (oversetter).

Saga bok 2016 Innbundet

14. oktober 2016 lanserte vi bind 3 av Flatøybok. Med dette fullføres det som i verkets originalutgave utgjorde «Kongegaven»: Det har vært antatt at den visjonen storbonden Jon Hákonarsson hadde for verket, var at det skulle gis i gave til den norske kongen, og oppsede ham i norrøn styringsetikk. Boken kom som kjent aldri frem til Norge, før nå.

Alle bøkene er innbundet i skinn med lesebånd. Verket har forord av HM kong Harald V, HM dronning Margrethe II og HE Islands president Ólafur Ragnar Grímsson.

På slutten av 1300-tallet ble de største og vakreste sagaverket på Island skapt, Flatøybok.

Verket maler et panorama av Norges skapelse med et omveltningspreget Nord-Europa som bakteppe. Verket var sannsynligvis tiltenkt som lærdomsgave til den unge kong Olva 4. Håkonsson. Verket skulle belære kongen om nørron styringsetikk.

Vi får bl.a. innføring i Norges opphavsmytologi med Nor, Gor og Goe i sentrum, hvor kongerekken knyttes til urkreftene og naturen. Bind I og II fokuserer op Håken den godes og Olav Tryggvasons dramatiske liv og kongsgjerninger.

Bind III åpner med fortellinen om Harald Hårfagre som fostres hos jotunkongen Dovre i Dovrefjell og som gir rikssamlingenskongen ideen om å samle Norge til ett rike. Olav den hellige står i sentrum i dette bindet, som også er full av hedensk symbolikk og mystike hendelser

Forlag Saga bok

Utgivelsesår 2016