Flammeskygger

Gyldendal 2009 Innbundet

Darfur, Sør-Sudan, 1932. John Westward ankommer den nedbrente landsbyen Kafiakangi. Hva har hendt? Dette er en roman om møtet mellom Vesten og Afrika; en roman som belyser hva som kan skje når forestillingen om sivilisasjonen følges til sin ytterste konsekvens.

Fortelling om møtet mellom Vesten og Afrika Darfur, Sør-Sudan, 1932: I det fjerne lyden av trommer, i varmedisen over savannen elefanter. Kikkertbildet viser restene av den nedbrente landsbyen Kafiakangi. Alt er øde, bare en moské, en vannkilde og et skrin med notater fra en engelsk kommandant finnes blant landsbyrestene. Hva har hendt? Har lokalbefolkningen lagt denne vestlige utposten, som John Westward ankommer, øde? Han slår leir og det blir natt. I øyekroken skimter John en skikkelse, trommer som lyder med ujevne mellomrom, og et skrik gjennomborer mørket.

Utgivelsesår 2009

ISBN13 9788205395343

EAN 9788205395343

Omtalt tid 1918-1939

Omtalt sted Sør-Sudan

Den altfor lange lista av uleste bøker i hylla

• "Drømmer om Babylon" av Richard Brautigan
  • "I dyrets buk - beretningen om en amerikansk diplomatfamilie i Hitlers Berlin" av Erik Larson
  • "Konspirasjonen mot Amerika" av Philip Roth
  • "Forsoningen" av Fred Uhlman
  • "1001 natt - den ukjente historien om to norske slaver i Alger" av Vetle Lid Larssen
  • "Plattform" av Michel Houellebecq
  • "Blodmeridianen, eller Aftenrøden i vest" av Cormac McCarthy