Flaggermusmusikk

Utgivelsesår 2019

ISBN13 9788203265426

EAN 9788203265426

Tildelt litteraturpris Kritikerprisen. Barn og ungdom 2019

En meget original ungdomsbok. Spennende, interessant og uforutsigbar.

Flaggermusmusikk handler om løvetannbarnet, Ellen.Hun bor sammen med moren, Korelia og lillebroren, Enon, som stadig får mystiske anfall. I uthuset driver moren et slags mottak, et hospital for syke flaggermus. Morens forkjærlighet for flaggermus gjør snart at familien får problemer. Boka er en slags øko-thriller for ungdom mellom 13-16 år, og er en av de mest originale ungdomsbøkene jeg har lest

Original og spesiell fortelling med godt språk og godt driv. Vi følger Ellen, som har en mor som forsvinner flere uker om vinteren og overlater Ellen alene hjemme med ansvar for sin bror på 5 år. Etter hvert får noen snusen i dette og da begynner ting å balle på seg.

En bok det er litt vanskelig å plassere sjangermessig (noe som i mine øyne alltid er en god ting), men som antakelig kan treffe et ganske bredt spekter av folk, men dersom du er en av dem som ikke liker at det skjer litt "rare" eller overnaturlige saker, så er kanskje ikke dette noe for deg, men på en annen side så kanskje det er det allikevel.

Ellen må passe på broren sin Enon alene flere uker hver vinter når moren deres forsvinner. Det er ikke enkelt når Enon får mystiske anfall der ingenting kan roe han ned.

Moren driver et mottak for flaggermus, og med brennende engasjement redder hun så mange hun kan hvert år. En barokkflaggermus viser seg på mystisk vis å ha en beroligende effekt på Enon. Men kan man vekke flaggermus fra dvale? Ellen skriver til «Biologen svarer» for å få hjelp..

Boken gir oss mange spennende tanker om forholdet mellom mennesker og dyr. Mystisk og inderlig, sitrende spenning bygger seg opp. Dette er en thriller du aldri har lest maken til.

"Flaggermusmusikk" av Tyra Teodora Tronstad er en bok om Ellen på 16 år som må ta vare på lillebroren sin på seks år når moren drar flere uker hver vinter for å "hvile"/går i dvale. Moren jobber på hotell og er biolog på fritiden, der hun redder og tar vare på skadde flaggermus. Hennes ønske er at alle skal se på dyrene som viktige levende vesener som er en del av vår felles verden og at vi tar vare på dem og den naturen de lever i. Men broren til Ellen lider av sterke anfall, som bare blir bedre av å ha en bestemt flaggermus på hodet. Og moren går i dvale om vinteren. Er det på grunn av en parasitt de har fått etter et flaggermusbitt eller er forklaringen en annen? Hvordan skal Ellen ta vare på broren sin når moren er borte? Ei mystisk jente dukker opp og gir henne et hefte med en mailadresse til "Biologien svarer" som hun kan kontakte om hun trenger hjelp, men kan hun stole på denne jenta?

En veldig fin og spennende fantasybok for ungdom som ble skremmende aktuell i disse Coronavirus-tider.

• "Ylva redder skidagen" av Janne Aasebø Johnsen
  • "Ukjent fare" av Jan Tore Noreng