Flaggermusenes by

mine første sju år (og noen til)

av (forfatter) og Tommy Watz (oversetter).

Spartacus 2009 Heftet

Nord-Italia, 1930-tallet. Boken er en skildring av forfatterens oppvekst i Valtravaglia, kalt Flaggermusenes by. I forfatterens barndomsskildring myldrer det av eventyrlige mennesker og mer eller mindre sannferdige hendelser.

Forlag Spartacus

Utgivelsesår 2009

Omtalt tid 1918-1939

Omtalt sted Italia

Omtalt person Dario Fo

Jeg hadde aldri hørt om Dario Fo da jeg tilfeldigvis snublet over denne boka på et av vårens boksalg. Som den Italia-elsker jeg er, fanget imidlertid boka interesse.

I boka forteller Dario Fo om sine barne- og ungdomsår, fortrinnsvis i hjembyen Lagio Maggiore. Forfatteren formelig sprudler over av en fortellerevne av de sjeldne. Fo påstår nokså tidlig i boka at det er de første syv årene av et menneskes liv som er de mest interessante, idet det er da personligheten for alvor formes. Det er derfor nettopp denne perioden han vier størst plass når han forteller om sitt liv.

Hans beskrivelse av morfaren som en spilloppmaker med stor underholdningsverdi når han drar rundt og fallbyr sine egenproduserte grønnsaker, forfatterens egen utvikling som kunstner, hvordan han lærte å fortelle en god historie, hans første kjærlighet, tiden hans i det militære under andre verdenskrig og mye, mye mer - alt fortalt med en slik varme og humor at dette gikk rett hjem hos meg.

Boka anbefaes sterkt!

Når en bonde dør, en som kjenner sin jord og historien om de menneskene som arbeider med den, når en vis mann dør, en som kan tyde månen og solen, vinden og fuglenes flukt, slik Bristin kunne, da er det ikke bare et menneske som dør, men et helt bibliotek som brenner ned.

En lærers fremste egenskap, hevdet Plinius den eldre, er aldri å la sin egen viten tynge elevens kunnskapsfattige hode, .......

Vårt første møte med sirkuset var virkelig opprivende: løver som hoppet omkring og utstøtte noen brøl som fikk tarmene til å slå knute på seg. Oppvisning av elefanter som iblant virket så lette i sine bevegelser at man skulle tro de var fylt med varmluft, som luftballonger.

Bøker skrive av Nobelprisvinnarar, og som eg har lest eller har leseklare i bokhylla. Sortert etter året forfattaren fekk Nobelprisen, dernest etter årstalet boka kom ut.

Vinnere av nobelprisen.
Nobelprisen ble ikke utdelt i 1914, 1918, 1935 og 1940-1943. To personer mottok prisen i 1904, 1917, 1966 og 1974.

• "Den svarte boksen" av Amos Oz
  • "Eit halvt liv - ein biografi om Per Sivle" av Alfred Fidjestøl