Fjorten dager før frostnettene

Gyldendal 2000 Heftet

Romanen innledes med at Knut Holmen feirer sin førtiårsdag alene på en restaurant. Han har gjort en strålende karriere, og er gift i et solid, om enn tilstivnet ekteskap. Holmen virker tilsynelatende tilfreds, men så begynner tankene hans å spinne. Han konkluderer med at til tross for sin ytre suksess, så er hans liv uten varme og på et punkt i livet har noe gått galt. Han graver seg nedover i sitt eget sinn, ruller opp scener fra sitt fortidige liv i håp om å finne svar.

Fjorten dager før frostnettene (1935) innledes med at legen Knut Holmen feirer sin førtiårsdag alene på en restaurant. Han har gjort en strålende karriere, og er gift i et solid, om enn tilstivnet ekteskap. Holmen virker tilsynelatende tilfreds, men så begynner tankene hans å spinne. Han konkluderer med at til tross for sin ytre suksess, så er hans liv uten varme. Og på ett punkt i livet har noe gått galt. Fundamentalt galt. Lag for lag graver han seg nedover i sitt eget sinn, ruller opp scener fra sitt fortidige liv i håp om å finne svar. På den tiden Sigurd Hoel skrev romanen, begynte han å bli influert av psykoanalytiske teorier. Han gikk selv i terapi hos Wilhelm Reich, og viste stor interesse for den type selvgranskning som Knut Holmen bedriver. Romanens hovedtema kan for øvrig oppsummeres i følgende sitat fra boken: «Glemt angst for glemte forgåelser ligger som skygger over vårt liv.» Det dreier seg om autoritetsfrykt og livsangst med røtter i et barndomshjem uten ømhet og fortrolighet. SIGURD HOEL (1890.1960) var en hovedskikkelse i mellomkrigstidens og etterkrigstidens norske kulturliv. Han gjorde seg bemerket som forlagsmann, essayist, kritiker og oversetter. Men det er først og fremst hans betydelige forfatterskap han vil huskes for, en imponerende rekke romaner og skuespill i ulike sjangre.

Utgivelsesår 2000

ISBN13 9788205267794

EAN 9788205267794

Genre Klassisk litteratur

Glimrande bok som eg las på 1-2-3. Passe sær og psykologisk, med godt driv. Melankolsk og tilbaleskuande. Godt språk.

Knut, ja. Forfatter, ja.
Hvorfor i all verden var han ikke blitt forfatter - han som var nordmann, og bondefødt, og til og med hette Knut - og hadde fødselsdag dagen før Hamsun.Det var den slags ting som pleide å bestemme ens skjebne.

Hele livet var full av farer. Og livskunsten - kunsten å leve behagelig - besto for nitti prosents vedkommende i å unngå ubehageligheter. De ti prosentene besto i å skaffe seg behageligheter.

Liste for romaner og fiction - boksamling

• "Arvestålet - fortellingen om Håvard Gjermundsson Viland" av Sigurd Hoel
  • "Trollringen - roman" av Sigurd Hoel