Fjellturen

av (forfatter) og Inger-Johanne Sæterdal (oversetter).

Ex Libris forl. 1999 Heftet

Maria er egentlig redd for å dra til fjells, men de to bestevenninne hennes klarer likevel å overtale henne til å være med på fjelltur. Turen er hyggelig og morsom helt til de møter noen gutter og de finner et lik.

Forlag Ex Libris forl.

Utgivelsesår 1999

Serie Fear street

Genre Grøssere

Fjellturen skrevet av R.L. Stine

Dette er den andre boka i grøsserserien Fear street. Denne er beregnet på litt eldre lesere enn det Grøsserne var. I bokserien Fear Street er alle bøkene plassert rundt område Shadyside. Karakterer i en bok kan plutselig dukke opp i en annen av bøkene. Det er smart av Stine å sette opp serien slik at man får en aha opplevelse når man kjenner igjen en karakter. Endelig fikk jeg også lese en bok på norsk igjen. Etter at jeg virkelig har begynt å dypdykke i R.L. Stines og Darren Shans univers har jeg måttet begynne å lese en del engelsk. Mange av bøkene er oversatt, men mange av dem er ikke i området der jeg bor.

Fjellturen handler om en jente som heter Maria. Hun skal på fjelltur med veninnene sine Beth og Ellen. Begge tørr mer enn henne og hun håper hun for en gang skyld ikke blir sett på som en reddhare. På vei dit kommer de i kontakt med noen jevnaldrende gutter som visstnok også skal på fjelltur. De velger å gå hver sin vei, men når de igjen møtes begynner saker og ting og skje.

Fjellturen er en bra bok som er litt mer voksen enn mange av Grøsserne bøkene. Likevel er det lett å se at det er Robert Lawrence Stine som har skrevet boka. Boka er ganske forutsigbar og man vet det meste som kommer til å skje etter å ha lest en stund. Det kommer en twist, men til og med den kunne jeg lukte. Boka passer best hvis du prøver å rive deg med i fortellingen å prøve å ikke tenke handlingsforløp. Den når ikke opp mot Grøsserne bøker sånn som De dødes hus og Varulven fra febersumpene, men jeg får lyst til å lese mer fra serien Fear Street. I den originale serien er det visstnok 12 bøker så jeg har nok å henge fingrene i. R.L. Stine skriver på en meget effektiv måte og det virker noen ganger som om kvantiteten går foran kvaliteten. Det er vanskelig å finne opp kruttet på nytt når du allerede har skrevet flere hundre grøsserbøker.

Bøker jeg faktisk eier og har.

• "Skrik, Jennifer, skrik!" av R.L. Stine
  • "Mørke syner" av R.L. Stine