Fjellfolk

Gyldendal 2018 Innbundet

Det tar bare ti skritt å ødelegge en familie for alltid. Det var så enkelt å lage en familie, men hvorfor var det så enkelt å ødelegge den? Og er det sant at løsningen på alt som gjør vondt, finnes på vidda? Fjellfolk er en bok om to generasjoner uønskede barn, om menneskene og naturen og det som binder dem sammen.
Anmelderne mener:
«Det er all grunn til å stoppe opp ved denne snedig komponerte romanen, der sjølvaste Hardangervidda får spele ei sentral rolle. (...) Jervells roman Fjellfolk er ein interessant og smart roman om menneske som har sine heilt spesifikke grunnar til å vere ulykkelege.»Marta Norheim, NRK
«Fjellfolk er en raffinert komponert, sammensatt, velskrevet og til dels intrikat roman med kryssende skjebner, der mening og sammenhenger gradvis avdekkes og åpenbares, en på mange måter praktfull, mørk og gripende fortelling som antakelig best egner seg som haustlesning.»Sigmund Jensen, Stavanger Aftenblad
«Det mest imponerende ved boka er Jervells språk, som er uvanlig sikkert og velflytende. Hun skaper også noen skarpe scener med replikker som blir sittende. Jervell er en språkkyndig, djerv debutant, og dét lover godt for fortsettelsen.»Maya Troberg Djuve, Dagbladet
«Fjellfolk er komponert som en bredt anlagt flettverkshistorie som følger flere personer gjennom to.-tre tiår. Den veksler hyppig mellom ulike personer og konflikter, og dveler dermed ikke for lenge ved elendigheten. Informasjonen spres ut gradvis, med sedvanlige klipp når kapitlene er på spenningshøyden - et effektivt fortellergrep kjent fra diverse bestselgere og skrive.innfø.ringsbøker. Her syns jeg Jervell imponerer, for selv når den nedadgående spiralen er ved å gjøre meg lettere irritert, så blar jeg villig videre, og sånt er ikke så lett som de innføringsbøkene skal ha det til!»Morten Langeland, Klassekampen
«Godt og spennende fortalt om ikke så veldig lykkelige liv ... Romandebutant Emmerentze Jervell viser et godt grep om teksten, og hun turnerer stoffet med

ISBN13 9788205515420

EAN 9788205515420

Det var mørkt utenfor, men inni henne sto lyskasterne på døgnet rundt.

Nytelsen er der, men den har kanter av smerte.

Katrine ville smekke til det, men man slår ikke barn og hun hadde ingen krefter

Kanskje er det sånn det skal ende, tenkte hun. De to som hadde lovet hverandre alt, de som hadde fått til så mye sammen, de skulle ikke orke, ikke ville, ikke gidde å snakke sammen lenger. Den ene skulle prøve, så den andre, begge skulle være like utilgjengelige og umulige om hverandre, de skulle ikke ta på kroppene til hverandre lenger uten å føle seg avvist, bli krenket og krangle og gi opp, ikke kysse lenger, ikke når barnet var der, i alle fall, og barnet var der hele tiden.

• "Doris - en sjøroman" av Tina Åmodt
  • "Jeg føler meg uvel - en roman om døden" av Ole Robert Sunde