Fjellet bak huset

av (forfatter) og Jarle Tollefsrud (oversetter).

HarperCollins Nordic og Vigmostad Bjørke 2017 Innbundet

En sterk historie om båndene mellom søstre.

Året er 1979, og det er en tørr og varm sommer i Marin County i California. Da flere unge kvinner blir funnet drept i fjellområdet bak huset til Rachel og søsteren Patty, får faren deres - byens stilige og karismatiske (og notorisk utro) politibetjent - ansvaret for etterforskningen. Søstrene fantaserer om hvem som er drapsmannen, samtidig som de ser hvordan faren langsomt mister fotfestet og moren deres synker stadig dypere ned i depresjonen. Månedene går, flere jenter dør, og Rachel bestemmer seg for åt a saken i egne hender. En avgjørelse som får fatale konsekvenser for alle hun er glad i.

Tretti år senere vender Rachel tilbake. Hun er fast bestemt på å gi faren oppreisning, men blir overrasket av en uventet avsløring.

«Fjellet bak huset» er en liten del thriller og en stor del familiedrama. Det er en sterk fortelling om oppvekst, om båndene mellom to søstre og en datters skadeskutte forhold til sin far.

Om forfatteren: Joyce Maynard, journalist og forfatter, har skrevet femten bøker. Romanen «Sensommerdager» er filmatiser med Kate Winslet og Josh Brolin i hovedrollene.

Forlag HarperCollins Nordic Vigmostad Bjørke

Utgivelsesår 2017