Fiskerkongen og Piken uten hender

en forståelse av den skadde følelsesfunksjon i maskulin og feminin psykologi

Eide forl. 1994 Innbundet

Gjennom fremstillingen av de to mytene gir Jungtilhenger og psykoterapeut Robert A. Johnson en dypere forståelse av maskulin og feminin psyke gjennom mytens språk. Den viser hvordan menn og kvinner kan forstå og overvinne problemene med hverandres like og ulike trekk.

Forlag Eide forl.

Utgivelsesår 1994

Kan en mann finne Parsifal inne i seg selv, ta ansvaret for erkjennelsen og veve den utviklende prosessen inn i sitt bevisste liv, da kan han finne veien til Gralsborgen. Når alt kommer til alt, ligger den jo bare ned veien et stykke, til venstre, og over vindebroen ...
Hans viktigste plikt er å stille det nødvendige spørsmålet.

I Østens ortodokse kirker blir nattverdsbrødet den dag i dag delt ved at man stikker lansen gjennom det.

Vår pike uten hender holder ut, og med hjelp av en himmelens engel kommer hun seg inn i kongens hage.

Bare myter eller kunst strekker til for noe så gjennomgripende som følelser.

Hva er dette tause forbudet som hindrer Parsifal i å stille spørsmålet som ville gitt ham borger-rett i Gralsborgen og helbredet den lidende kongen? Parsifal tar imot bevissthetens gaver, men mislykkes i å svare med egen bevisst handling.