Fiskerkongen og Piken uten hender

en forståelse av den skadde følelsesfunksjon i maskulin og feminin psykologi

Eide forlag 1994 Innbundet

Gjennom fremstillingen av de to mytene gir Jungtilhenger og psykoterapeut Robert A. Johnson en dypere forståelse av maskulin og feminin psyke gjennom mytens språk. Den viser hvordan menn og kvinner kan forstå og overvinne problemene med hverandres like og ulike trekk.

Forlag Eide forlag

Utgivelsesår 1994

Kan en mann finne Parsifal inne i seg selv, ta ansvaret for erkjennelsen og veve den utviklende prosessen inn i sitt bevisste liv, da kan han finne veien til Gralsborgen. Når alt kommer til alt, ligger den jo bare ned veien et stykke, til venstre, og over vindebroen ...
Hans viktigste plikt er å stille det nødvendige spørsmålet.

I Østens ortodokse kirker blir nattverdsbrødet den dag i dag delt ved at man stikker lansen gjennom det.

Vår pike uten hender holder ut, og med hjelp av en himmelens engel kommer hun seg inn i kongens hage.

Hva er dette tause forbudet som hindrer Parsifal i å stille spørsmålet som ville gitt ham borger-rett i Gralsborgen og helbredet den lidende kongen? Parsifal tar imot bevissthetens gaver, men mislykkes i å svare med egen bevisst handling.

Ved en tilfeldighet - bare at det aldri finnes noen tilfeldighet i den mytologiske verdenen - snubler piken over en hage. Enhver kvinne som utøver sin kostelige feminine evne til stillhet, vil finne veien til hagen, det mest feminine av alle symboler, hennes vesens midtpunkt. Og ikke bare det; dette er kongens hage. Hun har funnet veien inn til selvet, midtpunktet som eksisterer utenfor tid og rom, og som ikke er skadet av noe menneskelig uhell.