Fire noveller

av (forfatter) og Erling Sande (oversetter).

Solum 2013 E-bok

De fire novellene som her for første gang foreligger i norsk oversettelse, ble skrevet på 1890-tallet, og tilhører siste del av Tsjekhovs forfatterskap. Her er fire historier som handler om kvinner i situasjoner der de nærmest blir kvalt av sin tids sosiale konvensjoner og familiære forventninger. Dette er fortellinger om kvinners manglende makt til å styre sine egne liv, men også om kvinnelig mot og styrke til å bryte med den rollen samfunnet har tildelt henne.

Forlag Solum

Utgivelsesår 2013

Genre Klassisk litteratur

De fire novellene er lagt til den uendelige, uforanderlige russiske landsbygda. Likevel skjer det oppbrudd og forandring ikke minst for godseierfamilienes døtre. Mennene reagerer med avmakt, forståelse eller pratmakeri. Bonden og arbeideren presenteres som de «andre» - en mulig trussel.

En nydlig liten novellesamling. Bør leses

Liten knippe noveller som gir lyst på mer.

Vi møter en desillusjonert overklasse uten mål og mening.

Pjotr Michajlytsj red langs bredden av dammen og betraktet sørgmodig vannspeilet, og mens han mintes sitt liv, ble han overbevist om at han hittil hadde snakket og gjort alt annet enn det han egentlig ville, og menneskene rundt ham hadde betalt ham tilbake med akkurat det samme, derfor forekom nå hele hans liv like mørkt som dette vannspeilet, hvor den nattlige himmelen nå gjenspeilet seg og hvor vannplantene dannet et uregelmessig og rotete mønster.

Og han fikk en følelse av det ikke fantes noen mulighet for å rette opp eller forbedre dette rotet.

• "Vinger" av Sang Yi
  • "M - århundrets sønn" av Antonio Scurati