Filosofiske brev ; Traktat om toleransen

av (forfatter), Bernt Vestre (oversetter), Birger Huse (oversetter), Fondet for Thorleif Dahls kulturbibliotek (utgiver) og Det Norske akademi for sprog og litteratur (utgiver).

Aschehoug 2007 Heftet

Filosofiske brev: Voltaire skrev Filosofiske brev etter å ha tilbrakt tre år i England. Boken kom ut på engelsk i London i 1733, uten å vekke spesiell oppmerksomhet. Men da den franske originalteksten ble trykt i Rouen, begynte ting å skje. En del ulovlige kopier fant veien til Paris hvor de franske myndigheter viste sin uvilje ved å brenne en av kopiene og sende ut arrestordre på Voltaire. Årsaken til myndighetenes - og Kirkens - misnøye var ikke bare Voltaires utilslørte beundring for engelske politiske institusjoner, men også hans åpenbare glede over den religiøse toleranse i England. Traktat om toleransen: I denne boken henvender forfatteren seg til menneskene og ber dem innstendig om å utvise medlidenhet og hjertelag med hverandre, og appellerer til at vi må slutte å drepe for våre gjetningers skyld. Vi kan ikke være sikre på hva som er guds mening, og forfatteren mener at dette burde være grunn god nok til å vise overbærenhet og toleranse. Boken ble utgitt i 1763. Har litteraturliste.

Thorleif Dahls fond har gjennom 50 år sørget for norske oversettelser av klassiske verker. I Kulturbiblioteket er det utgitt mer enn 150 bøker som spenner fra historieskrivning, reisebeskrivelser og religiøse skrifter til politikk, etikk, sagaer og heltedikt. Sett under ett gir Kulturbiblioteket et panorama over de verker som har hatt størst påvirkning på kultur- og samfunns-utviklingen i Vest-Europa.

Utgivelsesår 2007

ISBN13 9788203192081

EAN 9788203192081

Serie Thorleif Dahls kulturbibliotek

Voltaires åpne, engasjerte personlighet trer tydelig fram i 24 korte artikler kalt brev om britiske temaer. Fyndig og vittig tar han for seg religionen, naturvitenskapene og litteraturen. Mest moro hadde jeg av brevene om kvekerne, anglikanerne og presbyterianerne. Som katolikk er Voltaire mest fascinert av de fredsommelige kvekerne. Han konkluderer merkelig nok med at i et land med så mange som 30 religioner kan folk leve lykkelig og fredelig med hverandre i motsetning til land (som Frankrike) hvor det bare er én eller to tillatte religioner.

Voltaire er en stor beundrer av Newton og andre britiske vitenskapsmenn, men det er ikke alltid lett å følge ham når han skal forklare hva den enkelte har bidratt med. Han er likevel klar på at han er tilhenger av rasjonelle forklaringer basert på moderne vitenskap. Metafysikk og andre svermerier forkaster han. Dermed går han i mot sentrale ideer hos for eksempel Descartes.

De siste brevene handler om britiske litteratur som han også beundrer, men som han strever med å formidle til sine franske lesere. De oversettelsene han forsøker seg på synes å ligge langt fra originalene. Men også her han har vittige betraktninger på forskjellen mellom England og Frankrike. Filosofen Bernt Vestre har gjort en god jobb med oversettelsen.

... en forklart spøk slutter å være en spøk: Alle som kommenterer vitser, er idioter.

Filosofene vil aldri danne en religiøs sekt. Hvorfor? Det er fordi de ikke skriver for folket, og fordi de er uten fanatisme.

Hvis et bare fantes én religion i England, ville det være fare for despotisme; hvis der bare var to, ville de fly i strupen på hverandre; men det er tredve av dem, og de lever lykkelig og fredelig med hverandre.

Sant å si tror jeg ikke at man bør driste seg til å sammenligne hans [Descartes'] filosofi med Newtons på noe punkt: Den førstnevnte er et forsøk, den sistnevnte et mesterverk. Men den som satte oss på veien til sannheten, er kanskje like meget verdt som han som siden har ledet oss frem til den.

Alt i alt forekommer det meg at engelskmennene ikke har så gode historikere som vi, at de ikke har virkelige tragedier, at de har sjarmerende komedier, biter av praktfull poesi, og filosofer som burde være menneskehetens lærere.

Bloom skriver om "The Aristocratic Age" (år 1321-1832):
- - - It is a span of five hundred years from Dante's Divine Comedy through Goethe's Faust, Part Two [1321-1832], an era that gives us a huge body of reading in five major literatures: Italian, Spanish, English, French, and German. In this and in the remaining lists, I sometimes do not mention individual works by a canonical master, and in other instances I attempt to call attention to authors and books that I consider canonical but rather neglected. From this list onward, many good writers who are not quite central are omitted.

Link til boken her på Bokelskere.no.

Bøkene på denne lista dekker en periode i Vest-Europa på 300 år fra begynnelsen av 1500-tallet til slutten av 1700-tallet. Mye har preg av framveksten av individualisme, rasjonalisme og samfunnskritikk. Forfatterne jeg har lest i det siste driver gjøn med meste, men pakker gjerne - av forsiktighetshensyn - satiren sin inn i fantasifulle utopier, en tidlig form for science fiction. Men her er også bøker som innvarsler et mer humant, tolerant syn på tilværelsen. Forfatterne på 1700-tallet legger gjerne vekt på betydningen av et fantasi- og følelelsliv som ikke lar seg innordne strenge rasjonalitetspåbud. Med andre ord begynnelsen på romantikken.

Nederst på lista finnes en rekke faktabøker som jeg synes har vært nyttige for å se forfatterne og deres bøker i sammenheng med tiden de er skrevet i. Her får du også forklaringen på at det er temmelig tynt med med nordiske forfattere på leselisten min. Holberg og Wessel kommer kanskje med ved et seinere høve. (Skrevet 14.7.2019, redigert 18.2.2023).

• "Om ulikheten mellom menneskene - dens oprinnelse og grunnlag" av Jean-Jacques Rousseau
  • "Vitenskapelige revolusjoners struktur" av Thomas S. Kuhn
  • "Meditasjoner over filosofiens grunnlag og andre tekster" av René Descartes
  • "Faidros" av Platon
  • "Aforismer" av Franz Kafka
  • "Sokrates' forsvarstale" av Platon
  • "Tenkningens historie 2 - den nyere tid : fra 1600-tallet til vår egen tid" av Anfinn Stigen
  • "Tenkningens historie 1 - oldtiden, middelalderen, nyere tid inntil vitenskapen på 1600-tallet" av Anfinn Stigen
  • "Eksistensialisme er humanisme" av Jean-Paul Sartre
  • "Dagbøker i utvalg" av Franz Kafka