Fiendebilde Wollweber

svart propaganda i kald krig

Oktober 2001 Innbundet

Boka handler om ei hemmelig etterretningsgruppe i Det norske Arbeiderparti som i årene 1948-1950, sammen med overvåkningspolitiet og andre tjenester, skapte et inntrykk av at det eksisterte en kommunistisk terror- og sabotasjeorganisasjon i Norge. Det ble plantet meldinger i avisene om at organisasjonen sprengte skip i luften. Konstruksjonen av "Fiendebilde Wollweber" var viktig for kriminaliseringen av kommunister og sosialister under den kalde krigen. Borgersrud karakteriserer dette som en vellykket hemmelig operasjon, som lyktes med å villede opinionen. Har litteraturliste og personregister.

Lars Borgersruds nye bok bygger på et omfattende kildemateriale, som ikke tidligere har vært kjent for leserne. En hemmelig etterretningsgruppe innad i Det norske Arbeiderparti skapte i årene 1948-50, i samarbeid med overvåkingspolitiet og andre tjenester, inntrykk av at det eksisterte en kommunistisk terror- og sabotasjeorganisasjon i Norge. Den skulle stå under ledelse av krigstidens sabotasjeleder Ernst Wollweber. Meldinger om at organisasjonen sprengte skip i luften ble plantet i avisene ved hjelp av nøkkelpersoner i a-pressen og andre aviser. Konstruksjonen av «Fiendebilde Wollweber» var viktig for kriminaliseringen av kommunister og sosialister under den kalde krigen, og var den direkte bakgrunnen for spionsaken mot Asbjørn Sunde i 1954. Borgersrud karakteriser dette som en vellykket hemmelig operasjon, som lyktes med å villede opinionen. Etter grundige arkivundersøkelser kan forfatteren fastslå at ikke en eneste sabotasje-aksjon fant sted. Boken er illustrert.

Forlag Oktober

Utgivelsesår 2001