Fie faller

Vigmostad Bjørke 2016 Heftet

Hvilke knagger henger vi lykken vår på, og hva skjer når disse knaggene raser ned?
Fie bor på Snarøya med en perfekt mann og to barn og plen som går helt ned til vannet. Lykken er fullkommen. Eller ikke. Denne smarte debutromanen handler om en kvinne i sin beste alder som jobber deltid i interiørbutikk, underholder damene i vinklubben med oppdiktede på-kanten-historier og organiserer barnebursdager som om det var profesjonelle arrangementer. Da hun får mistanke om at mannen er utro, ser hun for seg en snerten blondine på 20, og tenker at så lett skal hun ikke gi seg. Men mannen har slett ikke innledet et forhold til en yngre, overfladisk kvinne.

Forlag Vigmostad Bjørke

Utgivelsesår 2016

ISBN13 9788241913631

EAN 9788241913631

Omtalt sted Oslo Akershus

Starter som en uhyre fornøyelig satire over de ytre perfekte og utseendefikserte på vestkanten. Beveger seg i en mer alvorlig retning - med tidsaktuelle temaer som hva baserer man lykken på, forholdet til barna etter samlivsbrudd, beholde selvrespekt og integritet etter et brudd der det er stor økonomisk ulikhet mellom partene. Perfekt for de som liker Lene Hvals "Dollhouse" i Aftenposten - og mange andre. Boken er mye større enn man først skulle tro.

Dette var en bok som tok meg på senga. Den overasket meg skikkelig. Ikke med innholdet, tittelen er en liten give away i forhold til hva den handler om, men det overrasket meg hvor mye jeg likte den. En sann fornøyelse å lese. For full anmeldelse, se: edgeofaword: Fie Faller

Historien om Fie som streber å opprettholde fasaden og det perfekte liv i en perfekt familie på Snarøya er ganske så fornøyelig. En god debutroman fra en forfatter jeg gjerne leser mer av. Boka kunne gjerne vært dobbelt så lang.

En underholdende og lett roman som likevel klarte å legge igjen et dypere inntrykk etter jeg hadde lest den. Enkelt og godt språk. Perfekt sommerferielektyre!

Hvis det finnes knagger for lykke, så finnes det anker for ulykke, tenker Fie. Der henger man barndommen sin og kaster den langt ut på dypet, ned dit man ikke rekker. Så ligger ankeret på bunnen av havet, og alt er alle andres skyld.

Hvis man venter lenge nok, blir nesten ingenting som man har tenkt.

... man blir bedre på å være ung jo eldre man blir, ...

-Det er vel faen meg forfatterne eller innholdet i boken som bestemmer hvordan de skal sorteres, ikke fargen på omslaget? Hvordan i helvete skal jeg huske hvilken farge Proust har på ryggen?

Livet er ikke sånn man forventer seg. Livet er som det er.

Bøker for deg som liker Jojo Moyes.

bøker jeg har lest i 2016

Min lesing dette året