Fete år

av (forfatter) og Lars Peder Kallar Devold (gjendikter).

Oktober 2011 Innbundet

Romanens handling er lagt til Kina i ei nær framtid. En måned er forsvunnet både fra offisielle papirer og fra folks hukommelse. Det virker imidlertid ikke som om folk bryr seg, bortsett fra ei lita gruppe venner som ikke skyr noe for å finne sannheten om hva som har skjedd. De kidnapper en av de politiske lederne for å tvinge han til å fortelle sannheten, men det han avslører sjokkerer dem mer enn de hadde trodd.

Kina i en nær fremtid: En måned er forsvunnet på mystisk vis - både i folks minne, i aviser og tidsskrifter er alle spor borte. Og folk er i så godt humør! Hovedpersonen i Fete år er Chen, en ganske populær forfatter som er tilbake i Beijing etter mange år i Hongkong og Taiwan. Han treffer på sin gamle flamme Xi, som han skjønner er ute av lage. Selv synes han Kina er et godt land å leve i. Men da Xi forsvinner, blir han urolig, for hans gamle forelskelse er vekket til live, og han forsøker å oppspore henne. Chens jakt på Xi - som han finner og mister igjen - fører ham bak samfunnets glade fasade. Han møter et par andre som er dypt fortvilet, og den lille gruppen tyr til en dramatisk kidnapping av en sentral politisk leder for å presse frem sannheten om hva som egentlig skjer i Kina.

Forlag Oktober

Omtalt tid 2000-tallet

Omtalt sted Kina

Klarsynt USA-kritikk i romanform.

• "Enheten" av Ninni Holmqvist
  • "Sverm - roman" av Elin Brodin
  • "Frosker" av Yan Mo
  • "Det som tåler dagens lys" av Umberto Eco
  • "Det biologiske mennesket - individer og samfunn i lys av evolusjon" av Terje Bongard
  • "Morels oppfinnelse" av Adolfo Bioy Casares
  • "Jeg er ikke polakken din" av Ewa Sapiezynska