Festung Vestfold

tyske forsvarsverk 1940-1945

av (forfatter) og Rune Sørlie (forfatter).

Ares forlag 2016 Innbundet

Da tyskerne invaderte Norge i april 1940, var det norske kystforsvaret i en sørgelig
forfatning. Det fantes kun noen få kystfort langs kysten vår. I Oslofjorden var det påbegynt
en utbygging allerede under første verdenskrig, men utover på 1920- og 1930-tallet ble
utbyggingen kraftig forsinket, siden regjeringen trodde på en nøytralitetspolitikk og var
overbevist om at en verdenskrig aldri ville komme. Alle tegn ble oversett, og da tyskerne
invaderte natten til den 9. april 1940, hadde vi fire operative kystfort i Oslofjorden. Rauøy,
Bolærne, Oscarsborg og Mågerø sto klare med sine kanoner, men mannskapene var utrente
og ikke klare for krig. Blücher ble senket ved Oscarsborg, men kampene ble harde både på
Rauøy og Bolærne, mens det på Mågerø ikke ble avfyrt skudd da det fantes kun to hylser
til de to 30,5 cm haubitsene. Tyskerne lyktes i sin invasjon og overtok landet. De satte
umiddelbart i gang med en storstilt utbygging av kystforsvaret og holdt på i fem lange år.
I dag er dette krigens kulturminner og det eneste synlige bevis på at tyskerne okkuperte
landet vårt og holdt oss i et jerngrep så lenge krigen varte.
Vi synes det er viktig å ta vare på disse kulturminnene og har derfor laget denne boken for
å gi deg muligheten til å dra på tur og se på hva som ble bygget.
Boken er illustrert med hundrevis av bilder både fra krigen og fra i dag. Den har også kart
som følger boken slik at du skal finne fram.

Forlag Ares forlag

Utgivelsesår 2016