Ferskenen

samlede verker

annotert utgave

Gyldendal 2018 E-bok

Femten mikrokrimromaner og nitti sider sluttnoter. Et overskuddsprosjekt fra Johan Harstad. Frode Brandeggen (1970-2014), en ukjent forfatter for de fleste, debuterte i 1992 med den over to tusen sider lange, eksperimentelle romanen Konglomeratisk pust.Den ble fort glemt.I årene etter lette Brandeggen iherdig etter en ny form og en ny litteratur, i håp om også å nå et større publikum. Han fant det til slutt, i mikroromanene om Ferskenen, et protestorientert krimprosjekt som tok mål av seg å konfrontere genrens svakheter og plotmessige uthaling. Som våpen valgte han en banal krimhelt som enten allerede er på plass hvor forbrytelsen finner sted, eller som befinner seg i umiddelbar nærhet slik at løsningen raskt kan avsløres. På den måten ville Brandeggen tilby krimlitteratur til folk som ikke har tid til å lese lange bøker eller som hater å lese, men elsker krim. Banal mikrokrim eller genial avantgardisme? Skillet er hårfint og vagt. Denne utgivelsen samler for første gang alle de 15 romanene Brandeggen skrev om Ferskenen, i en utgivelse utstyrt med entusiastiske og utfyllende sluttnoter av den tyske annotatøren Bruno Aigner (1934 -).

ISBN13 9788205513877

EAN 9788205513877

Plutselig hørte han en lyd. Han kunne ikke se. Han åpnet øynene. Det hjalp.

Om kvelden etter sitt første og eneste bursdagsselskap, tok Frode Brandeggens far fra ham 20% av gavene for å lære guttungen at livet er urettferdig, og dessuten noe vagt om konjunkturer.

"Hvordan... hvordan avslørte du meg, jeg..." (...)
"Jeg lånte datamaskinen din et øyeblikk mens du dusjet. Søkehistorikken din viste at det du hadde googlet aller mest den siste uken var disse tre tingene: 1) Hvordan myrde mannen din og få det til å se ut som om det var noen andre som har gjort det eller aller helst bare som om han bader, 2) Hvordan rense svømmebasseng (...)"

Brandeggens far sa en gang om Pol Pot at mannen, om ikke annet, hadde pågangsmot.

• "Oppdateringar frå lykkelandet - røff guide til samtidslitteraturen" av Marta Norheim
  • "Hogst" av Rikard Ingdal
  • "Requiem ; Marcel Proust" av Henrik H. Langeland