Fergemannen

Gabriel Scott selskabet 2010 Innbundet

Dette er Scotts siste bok, og handler om hva vi er, hva vi skulle være og hva vi er blitt til.

Et tema i boken er "det livet jeg skulle levd". Scott utfordrer oss derfor i tide til å tenke over: Hva vi er, og hva vi skulle være. Hva vi skulle være og hva vi er blitt til. Godhet er livets innerste behov som alt levende stunder mot. Sukket i skapningen er sukket etter godhet. Godhet bryter aldri ned, godhet bygger bare opp.

Forlag Gabriel Scott selskabet

ISBN13 9788292046159

EAN 9788292046159

Genre Klassisk litteratur

Så lyder dagens tekst;
Det er din indre vekst,
som gir dig håb og styrke
og signer arm og yrke.

[...] hvis det onde ikke var, så kunde det gode heller ikke være. Det gode er noe ophøiet, [...] følgelig må det være noe som det er ophøiet over og som er nødt til å være der - det vi kaller for ondt. Men vi er ikke nødt til å være i det. [...] vi kan søke op i høiden.

I Guds hus er det mange værelser, [...] men det er også mange dører, så hver av dere kan gå inn gjennom sin.

Menneskene har ikke høstet som de skulde. De har søkt til kunnskapens tre og ringeaktet godhetens tre, mens de burde flokket sig under det. For godhetens tre er livets tre og bærer tilfredshetens og karskhetens frukter som styrker sinnet og nærer hjertet. I stedet klyver de i kunnskapens tre og propper kunnskapens frukter i sig og kommer allvitende ned med utmagrede hjerter og golde sinn og rifter og sår fra kunnskapens torner ...

Det gode er som en sevje i sinnet og får dets løv til å utfolde sig, uten godhet skrumper det sammen og tørrer inn og blir hårdt og stivt. Godhet bryter aldri ned, godhet bygger bare op. Godhet fører aldri tilbake, godhet fører fremad og opad, alltid videre, alltid høiere.

født 8. mars 1874 i Leith (nå Edinburgh),
død 9. juli 1958 i Arendal, Aust-Agder
Wikipedia

• "Stien, eller Kristofer med kvisten" av Gabriel Scott
  • "Pider Ro's historier - om hans forunderlige oplevelser tillands og tilvanns" av Gabriel Scott
  • "Jernbyrden 1 og 2" av Gabriel Scott
  • "Tante Pose - en gammeldags julefortelling" av Gabriel Scott
  • "Sølvfaks - som vandret ut i den vide verden" av Gabriel Scott
  • "Livets lyse sider - hvordan den hemningsløse dyrkelsen av positiv tenkning har underminert Amerika" av Barbara Ehrenreich
  • "De vergeløse - et barns historie" av Gabriel Scott
  • "God jul - hvor er du?" av Beate Grimsrud