Femte akt

Humanist forl. 2015 Innbundet

«Det var som å stå i en iskald brønn, vannet steg. Hun hadde ikke sceneskrekk. Hadde aldri hatt det. Publikum hadde reddet og båret henne bestandig, publikum var et menneskelig hav av varme. De var hennes sammensvorne. Trøstere. Bekreftere. Så hun hadde ikke sceneskrekk. Det var natten hun var redd for, natten som lå foran henne, den fryktet hun mens hun sto på scenen. Når forestillingen var over, publikum hadde gått fra henne og hun skulle ligge og ta etter søvnen.»

Sissi kan ikke leve uten teateret, men det blir stadig vanskeligere å leve med. Hun møter maktspillet bak scenen. Hun møter den store kjærligheten på Sicilia. Etter hvert kommer hverdagen som også skal gi plass til rollen som mor og ektefelle. Hele tiden jobber Sissi på spreng mot maskefall i femte akt.

Hilde Sophie Plau (f. 1949) er skuespiller og forfatter. Dette er en nøkkelroman om norsk teaterliv fra 1975-1995.

Forlag Humanist forl.

Utgivelsesår 2015

Omtalt tid 1980-1989 1970-1979 1990-1999

Omtalt sted Norge Sicilia

Hun lå og tenkte: Etter en kunstnerisk vurdering var hun og de andre syv oppsagt av økonomiske grunner - og skulle få lønn i et år.
Hun forstod: Det blir ikke virkelig gøyalt å ha makt før man kan slenge ut av seg hva som helst, vås opp og vås i mente, rett i fjeset på normalt utrustede mennesker, uten at det får konsekvenser. Og ikke bare slenge det ut av seg, men praktisere det over tid.

• "The highest tide - a novel" av Jim Lynch
  • "Ingen savner Edward Niema" av Eivind Larssen