Femihelse

av (forfatter), Helene Svabø (forfatter) og Esra Caroline Røise (illustratør).

Pitch forlag 2019 Innbundet

Boken for deg som har en kvinnekropp eller kjenner noen som har en.
Da Sigrun og Helene oppdaget hvor lite de og andre kvinner faktisk vet om sin egen kropp, bestemte de seg for å gjøre noe med saken. Sammen med fageksperter tar de for seg forskjellige temaer det snakkes lite om. Nysgjerrige og åpenhjertige stiller de spørsmålene vi vanligvis ikke tør å stille av frykt for å fremstå dumme eller uvitende, eller rett og slett fordi det er pinlig.
Visste du, for eksempel, at opptil 10 % av kvinner har vondt under samleie? At eggehviteaktig utflod er et tegn på eggløsning? Og at hjerteinfarkt er blant de vanligste dødsårsakene for norske kvinner?
Boken er vakkert illustrert av kunstner og illustratør Esra Røise. I tillegg innledes hvert kapittel med dikt, fortellinger og personlige historier.

Sigrun Stenseth (f. 1992) og Helene Svabø (f. 1985) står bak den populære podcasten «Femihelse». De kommer fra og bor i Oslo, og jobber til vanlig som kommunikasjonsrådgivere. De ble nominert til «Årets stjerneskudd» i VIXEN Influencer Awards i 2018. Femihelse er deres første bok.

Forlag Pitch forlag

Utgivelsesår 2019

Tamponger, bind og truseinnlegg utgjør ca 200 000 tonn med avfall hvert år, man kan ha en menskopp i mange år. At å unngå stor mengder med kaffe og alkohol i perioden etter eggløsning kan hjelpe på PMS. Siden 2009 har 7.klassehenter fått tilbud om HPV-vaksine og ca 90% har takket ja til tilbudet. Antall aborter synker for hvert år. Mange blander ordet vagina med ordet vulva og kjønnshår hindrer (blant annet) bakterier i å komme inn i underlivet. Man kan lese om sykdommer som rammer spesielt kvinner, «naturlig» utvikling av kropp hos cis-kvinner, tips og triks, og når du bør oppsøke lege er blant annet temaer som taes opp. Dette er en bok med godt og blandet om kvinnehelse. Anbefales!

• "Homoflokar" av Kristin Fridtun
  • "Dette er ikke oss - roman" av Neda Alaei
  • "Den nye gleden med skjeden - alt du trenger å vite om underlivet" av Nina Brochmann
  • "Men du ser ikke syk ut" av Ragnhild Holmås
  • "60 damer du skulle ha møtt - norsk kvinnehistorie for deg som har det travelt" av Marta Breen
  • "Fortellingen om øde - roman" av Ida Hegazi Høyer
  • "Else går til psykolog" av Else Kåss Furuseth