Felicia försvann

av (forfatter) og Rune R. Moen (oversetter).

Cappelen Damm 2013 E-bok

Utgivelsesår 2013

ISBN13 9788202394288

EAN 9788202394288

Omtalt sted Sverige

Omtalt person Felicia Feldt Anna Wahlgren

Ei lita bok som gjør inntrykk. Den inneholder små avsnitt med minner, fragmenter fra en barndom, oppvekst og et voksenliv. En barndom som var preget av uforutsigbarhet, mange forskjellige bosteder, mange forskjellige skoler, regler, trusler og straffemetoder og mange forskjellige mennesker inn og ut av alle de forskjellige bostedene, - og ikke minst alle de forskjellige mennene i mammas liv.
Den vanskelige oppveksten, rotløsheten, vekslingen mellom å ville finne seg selv, bli et selvstendig JEG, ikke lenger et produkt av mammas (nådeløse?) diktatur, og ønsket om fremdeles å ville tilhøre, være medlem i familien, en del av fellesskapet, en som fremdeles er elsket og ønsket.
Voksenlivet blir en evig søken etter mening, nærhet, tilhørighet og varme. Og en kamp for å overleve etter alle barndommens traumer. En evig kamp for å prøve å tilgi mamma, gi opp det glødende hatet som brenner opp sjelen.
Felicia skriver om sitt vanskelige liv, preget av en omflakkende oppvekst. Hennes mamma er selveste "livmormammaen", Anna Wahlgren, hun som fødte 9 barn og som skrev den "STORE" Barneboka. Den som ble så populær. Jeg har en på norsk fra 1984 her.
Dette er baksiden på omslaget på mitt eksemplar av Barneboka, med Anna Wahlgren og hennes 8 levende barn (en liten gutt døde). De ser kanskje både lykkelige og glade ut, og etter hva Felicia skriver fikk de på forhånd streng beskjed av mamma om å se lykkelige og glade ut på bildene som skulle tas.

Dette er baksiden på omslaget på mitt eksemplar av Barneboka, med Anna Wahlgren og hennes 8 levende barn. De ser lykkelige og glade ut, og etter hva Felicia skriver fikk de på forhånd streng beskjed av mamma om å se lykkelige og glade ut på bildene som skulle tas.

Felicia vokser opp i en søskenflokk på 9. En av dem, den ene av to gutter, dør tidlig i livet. Søskenflokken vokser opp i en sammensveiset gjeng. De har hverandre, og de trengs i fellesskapet, der de har oppgaver å utføre hver eneste dag.
Men Felicia sliter. Til tross for at familien fylles med kjærlighet og tilhørighet, føler hun at mamma er for dominerende, for streng, for egosentrisk. Hun utvikler et hat overfor sin mamma, et hat hun prøver å jobbe med for å bli kvitt. Fordi hun har sagt imot mamma, blir hun utestengt fra fellesskapet, og prøver å finne sitt eget trygge fotfeste i tilværelsen. - Og det er i grunnen dette denne boka handler mest om.

Om bareen brøkdel av bokens innhold er sannhet, er det for drøyt når det gjelder en mors forhold til barna sine

Felicia Feldt fortel om oppveksten med den kjente mammaen, Anna Wahlstrøm, ingen dans på rosor!

det er bedre å leve med et blødende hjerte enn et kaldt og frosset.

• Hvis du hadde forstått hva som er galt, så hadde du ikke spurt. Og siden du spør, så forstår du ikke hva som er galt. Og da er det ingen vits.

Og jo da, jeg forstår. Jeg har fått en hardt strammende flette av mamma, og en irettesettelse. Men i all hemmelighet har hun fått noe tilbake. Og det vet hun ikke noe om. For idet hun holder rundt haken min på den måten, så sender jeg ut alt hatet jeg har. For meg selv, i min egen stillhet.

Så skal vi sove middag. Og selv hvis vi ikke sover, så skal vi ligge der. Stille i sengene våre. Hvile i hvertfall. Jeg synes jeg begynner å bli for stor til å sove middag. Men det tør jeg selvsagt ikke å si. I stedet ligger jeg hører på mammas knatrende skrivemaskin. Hun røyker og skriver, og musikken spiller der ute i stuen. Jeg har en horisont i kroppen. En lengsel. Som jeg ikke vet hva betyr, men den vokser.

Her er fagbøker jeg hadde glede av i 2013. Noen av titlene har omtaler.

• "Hundreår med hodebry - utilregnelighetens historie" av Bernt Gran
  • "Blåstrømper - vi er de nye feministene" av Karen Thue